2015-stævnet kan blive det sidste

19-02-2015

Med et særdeles indbydende program lægger Organistforeningens stævneudvalg og bestyrelse nu op til, at det i år kan blive medlemmernes sidste chance for at komme på organiststævne.

Årets organiststævne finder sted den 3.-6. maj i Roskilde, og programmet byder vanen tro på en alsidig buket af inspiration og fagligt fællesskab. De tre workshops ledes denne gang alle af kirkemusikere, som i løbet af stævnet hver især vil medvirke med (flere) musikalske lækkerbiskner.

Dels er det Organistforeningens egen Mads Granum, som søndag aften medvirker ved en salmesangskoncert og dagen efter holder workshop om rytmisk musik i kirken. Og dels er det to centrale skikkelser fra Roskilde Domkirkes musikliv, nemlig domorganist Kristian Olesen med en Bach-orgelworkshop og sangpædagog Christa Brix Hauser med en korleder workshop. Sidstnævnte har også lovet at gæste stævnets festaften med nogle sangere fra domkirkens dygtige pigekor.

Blandt programmets højdepunkter kan desuden nævnes to ture, hvoraf den ene blot består af en kort slentretur over i domkirken. Her vil der foruden en rundvisning vil være en eksklusiv mimi-koncert med domorganist Kristian Olesen. Den egentlige udflugt går i år til Frobenius-orgelbyggeriet i Lyngby og det spritny Carsten Lund-orgel i Helleruplund Kirke.

SLUT MED STÆVNE
Samtidig med afsløringen af programmet erkender Organistforeningens stævneudvalg og bestyrelse dog nu, at ressourcerne ikke er der til fortsat at arrangere flere stævner – i hvert fald ikke foreløbig.

”Det er nok sidste gang i nogle år, at der vil blive afholdt et sådant stort årsmøde med alle registre trukket. Sagen er den, at det kræver overordentlig meget arbejde at stable et sådant arrangement på benene, og det trækker store veksler på både bestyrelsen og sekretariatet,” skriver formand Anders Thorup i sin lederartikel i marts-nummeret af Organist.org.

Bestyrelsen lægger op til, at stævnet til næste år i al væsentlighed vil begrænse sig til en generalforsamling eller i hvert fald kun vil strække sig over én dag. Hvad der derfor skal ske med stævnet, er ikke afgjort.

Med andre ord er der for de medlemmer, som stadig har til gode at opleve et organiststævne, kommet et ekstra argument for, at nu er der nu. Fristen for tilmelding til laveste pris er den 1. april.

Se programmet på siden her.

Tilmeld dig stævnet på siden her.

LÆS OGSÅ: Bestyrelsen skal have to nye medlemmer (04.02.15)