Oplæg til diskussion: Mobning kan foregå ubevidst

17-08-2015

Folkekirken har fået en antimobbepolitik samt forslag til politikker på en række andre punkter, som er vigtige for medarbejdernes trivsel.

”Er du vidne til mobning, bør du huske på, at mobberen ikke nødvendigvis er bevidst om, at han/hun mobber.”

Sådan lyder en af de talrige overvejelser i et nyt materiale, som der lægges op til, at de enkelte sognes medarbejdere og menighedsråd i fællesskab skal reflektere over. Det er tænkt som en håndsrækning til at arbejde med en lokal personalepolitik rundt omkring i sognene. Materialet er med Kirkeministeriet som primus motor udarbejdet af et udvalg under Folkekirkens Samarbejdsudvalg og med input fra de faglige organisationer.

Idéen om en personalepolitik for kirkefunktionærer er naturligvis ikke ny. Og på hjemmesiden folkekirkenspersonale.dk har der da også længe ligget et forslag til en overordnet personalepolitik for alle arbejdspladser i folkekirken. Det nye er, at der er kommet indhold på en supplerende Del 2, der skal fungere som arbejdsredskab til udvikling af sognets mere lokalt tilpassede personalepolitik.

Samtidig er Del 1 blevet udvidet med blandt andet en mobbepolitik, en stresspolitik og afsnit om værdier og kommunikation.

Arbejdet med materialets Del 2 er endnu ikke færdigt. Ind til videre er der udarbejdet værktøjer en række af de vigtigste delområder, som særligt relaterer til det psykiske arbejdsmiljø.

I fagbladet Organist.org fra juli 2015 er der en fyldig introduktion til materialet. Læs den her

Ministeriets udkast og oplæg til personalepolitik for kirkefunktionærer kan hentes fra siden her.

LÆS OGSÅ: Folkekirken får en antimobbepolitik