Kom med på årsmøde i Herning til maj

24-11-2015

Mandag den 30. maj 2016 afholder Organistforeningen sit årsmøde, som bestyrelsen håber, rigtig mange medlemmer vil møde op til. Er man glad for kammermusik, bliver det ekstra vanskeligt at holde sig væk.

I forbindelse med stævnet i maj 2015 blev det meldt ud, at der til næste år vil blive holdt en tænkepause med foreningens længerevarende stævner – efter nogle år, hvor deltagerantallet har udviklet sig i mindre tilfredsstillende retning. Nu er der lagt op til, at 2016-årsmødet i Herning kan komme til at markere et vendepunkt, hvad dette angår.

Årsmødeudvalget arbejder på at få stykket et spændende program sammen. Nu kan vi løfte sløret for, hvad der sikkert kan blive noget af et trækplaster: en koncert med Ensemble MidtVest på deres hjemmebane i HEART.

Ensemble MidtVest (billledet) er et af Danmarks fire klassiske basisensembler og består som udgangspunkt af en strygerkvartet, en blæserkvartet og klaver. Der er i høj grad tale om et international besætning, og de unge/yngre musikere har hver især gjort sig flot bemærket på deres respektive instrumenter. Det anerkendte ensemble blev etableret i 2002 og har en længere række udlandsturner bag sig. Til marts går turen eksempelvis omkring selveste Carnegie Hall i New York.

Siden 2009 har Ensemble MidtVest haft hjemsted i koncertsalen på kunstmuseet HEART, som ligger i Birk lige øst for Herning. Her vil ensemblet – eller i hvert fald dele af det – som nævnt optræde den 30. maj. Navnet HEART er en sammentrækning af Herning Museum of Contemporary Art.

Nils Henrik Wyke fra årsmødeudvalget fortæller, at ud over koncerten vil dagen formodentlig også byde på et foredrag eller lignende – samt naturligvis det vigtigste: Organistforeningens generalforsamling. Og om aftenen vil der være festmiddag med efterfølgende mulighed for overnatning.

Med andre ord kan medlemmer fra hele landet roligt notere sig dagen i deres kalender – og tilmelde sig, når den tid kommer. Man kan i øvrigt læse mere om Ensemble MidtVest på emv.dk og om HEART på heartmus.dk.