FTF forsvinder, men hvad med CO10?

01-05-2018

På ekstraordinære kongresser d. 13. april 2018 stemte medlemsorganisationerne af LO og FTF ja til forslaget om en fusion af de to hovedorganisationer. Fra 1. januar 2019 vil den nye super-hovedorganisation dermed repræsentere omkring halvanden mio. lønmodtagere, herunder også organistforeningens medlemmer.

Håbet er kort fortalt, at det vil medføre en øget politisk indflydelse, en større forhandlingsstyrke og en styrket organisation.

”Stiftelsen af en ny fælles organisation giver os mulighed for at starte en ny fortælling om fagbevægelsen i Danmark. Med den skal vi arbejde på at få endnu flere medlemmer med i fællesskabet,” siger FTF-formand Bente Sorgenfrey i en nyhed på den fælles portal LOFTF2020.dk

Foreløbigt er det uafklaret, hvilken betydning fusionen vil have for centralorganisationen CO10, som er en meget vigtig samarbejdspartner for Organistforeningen. CO10 er i øjeblikket kollektivt tilknyttet FTF.

”Der er ikke overblik over konsekvenserne for CO10, men de foreløbige meldinger er, at alt vil fortsætte uforandret. Organistforeningen følger udviklingen tæt,” skriver bestyrelsen i årets skriftlige beretning, som er på vej ud til medlemmerne i disse dage i fagbladet Organist.org.

Læs hele den skriftlige beretning.