Kirken bør tilpasses den danske model

17-09-2012

Kirkefunktionærernes organisationer vil skabe lydhørhed for en revision af sognenes daglige ledelse.

Folkekirkens organisation skal tilpasses den danske model, hvis de nye overenskomster for kirkefunktionærer skal kunne fungere godt. Sådan lød budskabet fra professor Flemming Ibsen på et seminar på Hotel Nyborg Strand d. 20. og 21. august.

På seminaret deltog medlemmer af en række kirkefunktionærer-organisationer, og de giver ham så meget ret, at de nu i fællesskab vil arbejde for at få reformeret folkekirkens ledelsesforhold på sogneniveau.

Arbejdsmarkedsforskeren har i forbindelse med sit oplæg på seminaret udarbejdet et forskningsnotat, hvori han konkluderer, at ”den danske model i folkekirken for øjeblikket befinder sig på Herrens mark”. Pointen er, at kirkens nuværende ledelsesstruktur giver den store udfordringer med at implementere den danske arbejdsmarkedsmodel optimalt.

Formændene for kirkefunktionærorganisationerne skal nu mødes for at drøfte mere konkret, hvordan de gøre deres holdning gældende over for det nyligt nedsatte udvalg, som skal kulegrave folkekirkens nuværende og fremtidige styre.

”Det er vigtigt, at det aspekt, der hedder medarbejdere, kommer til at indgå i overvejelserne. Der har været en tendens til at skøjte lidt hen over det faktum, at folkekirken også er en arbejdsplads,” begrunder Organistforeningens formand, Anders Thorup.

Læs mere i PO-bladet nr. 10, oktober 2012

Flemming Ibsens forskningsnotat kan downloades her (pdf)

LÆS OGSÅ: Struktur-udvalg uden sognefokus