Finurlige orgelstykker til børne- og familiegudstjenester

Bine Bryndorf, Philip Schmidt-Madsen, Kristian Krogsøe & Peter Skov Jakobsen, red.
Pasta, piber og pedaler
78 sider, spiralindbundet
Forlaget Mixtur 2019
199 kr. på
noder.dk

Af Henrik Strøm

Udgivelsen her er et kærkomment bud på orgelmusik til de myriader af hverdagsgudstjenester for familier og børn, som er blevet en væsentlig del af folkekirkens gudstjenesteudbud i løbet af de sidste i hvert fald 20 år. Samlingen rummer 40 små, finurlige orgelstykker.

”Pasta, piber og pedaler” er interessant, fordi den genopliver nogle af de tanker, som prægede en del af de kulturelle strømninger i mellemkrigsårene, og som på dansk grund blev tematiseret med kulturradikalismen og i Tyskland med ”Gebrauchsmusik” med Paul Hindemith som foregangsfigur. Tanken var dengang – som nu – at hæve den æstetiske overligger for hverdagslivet, hvad enten det handler om kunst, sprog, design og arkitektur. Med udgivelsen her er anliggendet at bringe orgelmusikken i spil med kirkens gudstjenestelige tilbud for børn, og det er al ære værd.

De 40 stykker afspejler fint kirkeårets gang, dagens rytme samt musik til skriftsteder fra Bibelen, og det sikrer udgivelsen en stærk anvendelighed i liturgisk henseende. I musikalsk og stilistisk henseende er udgivelsen yderst varieret. Det eneste samlende element er stykkernes længde, som af hensyn til børns koncentrationsevne er tilstræbt ikke at være længere end godt et minut.

Der er virkelig mange fine stykker i udgivelsen, særligt de små koraludsættelser. Et lidt spøjst, men velfungerende eksempel er Maria Skuratovskaia Jensens udsættelse af ”Du, som har tændt millioner af stjerner”, hvor cantus firmus bringes i pedalet med et tillempet akkompagnement fra J.S. Bachs C-dur præludium fra ”Das Wohltemperierte Klavier I”.

I den særligt kuriøse afdeling indbyder Lene Bordorff menigheden til at lave spøgelseslyde i stykket ”Hallohviin”, som også byder på fragmenter fra ”Lille Peter Edderkop”. Det virker interessant at inddrage lytterne, som i denne sammenhæng ofte må være børn, på denne måde. I det hele taget byder udgivelsen også på en række komponister, som ikke ellers er udgivet i stort omfang.

Skulle der dryppes lidt malurt i bægeret, virker nogle af de frie stykker en anelse akademiske i tonesprog og musikalsk udtryk, og om det fænger hos børnene, må komme an på en nærmere prøve.

Som helhed fremstår udgivelsen ”Pasta, piber og pedaler” som et godt og velovervejet bud på orgelmusik til familiegudstjenester. Der er en god balance mellem hensynet til det populære islæt og det lidt mere udfordrende musikalske udtryk. Udgivelsen er med til at sætte fokus på en ambition om at hæve den æstetiske overligger i hverdagslivet, altså hverdagsgudstjenesterne med børn, pasta – og hele pibetøjet.

Henrik Strøm, der er organist ved Sæby Kirke i Nordjylland.