Et fransk juleeventyr på orglet

Den pensionerede organist og komponist Bjarne Hersbo er godt i gang med at udgive de orgelværker, som han komponerede gennem sine mange år ved orglet i Sct. Johannes Kirke i Herning, blandt andet tre fransk inspirerede koralvariationer, som rummer flere lækkerbiskner.

Bjarne Hersbo
Tre koraler
Egen udgivelse 2020
30 sider
Kan høres indspillet på hersbo.dk
179 kr. på noder.dk

Af Kåre Duhn

Det er ikke for tidligt at tænke på julekoncerterne. Bjarne Hersbos suite for orgel med titlen Tre koraler – med introduktioner, kvarterslag og efterspil er et godt bud på et stort flot værk, men den stiller visse krav til orgel, organist – og publikum. I værket bliver tre lutherske kernesalmer udfoldet som en stor fransk suite i nyere impressionistisk stil.

Det hele rammes ind af en transskription af klokkeslagene fra den franske kirke Collégiale Notre-Dame de Dole, som ligger i Østfrankrig forholdsvis tæt på Schweiz. Bjarne Hersbo har da også fået oversat forordet til fransk og tysk – der må være en forbindelse.

Allerede i disse ”Kvarterslag” stilles der krav til orglet: De bliver spillet enstemmigt men forskudt en sekstendedel i på hoved og brystværk – en stemningsfuld effekt der virkelig får det til at lyde som rigtige klokker – og derefter som ekko på svelleværket (man kan snyde sig til det ved at spille forskudt i oktaver hvis man kun har ét manual).

Efter hvert kvarterslag følger en fri ”introduktion” og en ”koral”, der som regel også er ret fri.
Bjarne Hersbo angiver selv, at værket kan spilles i sin helhed, eller stykkerne kan spilles enkeltvis eller i forskellige kombinationer. Salmemelodierne er:

Af højheden oprunden er: Rytmisk inciterende. Den ret krævende koral spilles med temaet i dobbeltpedal og et prægnant rytmisk motiv i højre hånd.

Hvorledes skal jeg møde: Meget passende gennemført med spørgende kromatisk misterioso, en let spillelig lækkerbisken.

Den yndigste rose udgør værkets hoveddel med en fyldig, flot og fejende introduktion og fire koralvariationer. Den første variation er pointillistisk med melodien brudt op i forskudte spring (denne sats gør sig faktisk også godt på klaver). Variation to og tre er virkelig smukke og stemningsfulde, tredje variation med nogle velanbragte blå toner. Det er nok i disse to korte variationer det største hit-potentiale gemmer sig for læserne af dette – også på de små orgler.

Den fjerde koralvariation har igen cantus firmus i dobbeltpedal og for en gangs skyld hele melodien uændret i brede punkterede fjerdedele, mens akkorderne pisker rytmisk afsted i manualet.

Efter sidste kvarterslag blæser det op til en snestorm af kromatiske løb, og der sættes effektivt punktum med rørstemmer, dulcian 16’ og trompet i hovedværket, foreskrevet. Fem stærkt krydrede F-durakkorder slår effektivt søm i til sidst.

Har man selv og menigheden lyst til at gå på nyere fransk juleeventyr er stykket oplagt. Der er meget udfordrende dele, men også smukke og overkommelige enkeltsatser. Som minimum skal man have to manualer med toneomfang op til g’’’ og pedal til rådighed for at spille det hele, men nogle enkeltsatser kan godt udføres på ét manual med mindre toneomfang og med anhangspedal.

Kåre Duhn er freelanceorganist og tidligere organist ved bl.a. Otterup Kirke på Fyn