Organist og akkompagnatør til Folkekirken Vesterbro

Har du lyst at være en del af det musikalske team i Folkekirken Vesterbro, bestående af seks organister og fem musikpædagoger? Kunne du se dig selv som organist i Mariakirken og fast akkompagnatør for vores Spire-, Børne-, Ungdoms- og Kammerkor? Føler du dig hjemme i mange forskellige musikalske stilarter både på orgel og klaver? Og ville du trives med at spille til traditionelle gudstjenester og kirkelige handlinger såvel som eksperimentelle og inddragende gudstjenester? Så håber vi at du har lyst at søge vores ledige stilling som organist i Folkekirken Vesterbro!

Om stillingen:

Du vil sammen med præster og kirkeudvalg i Mariakirken få ansvaret for udvikling af musikken i Mariakirken, hvor vi gerne vil inddrage lokale kor, musikere blandt romaerne der benytter kirkens værested, m.fl. Der er ansat tre korsangere ved Mariakirken, som du skal samarbejde med og bliver nærmeste leder for. Du skal kunne trives med, at der næsten altid er mennesker i våbenhuset hvor Mariatjenestens værested holder til. Du vil også jævnligt spille til tjenester i vores andre kirker og du vil f.eks. være den faste organist til Eftermiddagsgudstjenester tirsdage i Enghave Kirke, forud for korprøve med Ungdomskoret.

Du vil sammen med vores tre korledere være en vigtig del af teamet omkring vores Spire-, Børne-, Ungdoms- og Kammerkor, der holder korprøver mandage, tirsdage og onsdage i Enghave Kirke. Du vil også være det naturlige valg af akkompagnatør, når korene deltager i koncerter, gudstjenester og tager på korrejser.

Vi søger en person med:
  • Organistuddannelse
  • Musikalske kompetencer på højt niveau inden for klassiske såvel som rytmiske genrer
  • Evner til at indgå som sparringspart omkring tilrettelæggelse af musik i gudstjenester og koncerter
  • Lyst til at arbejde med børn og pædagogiske evner til at engagere sig i rollen som akkompagnatør til korprøver og musikgudstjenester med vores Spire-, Børne-, Ungdoms- og Kammerkor
  • Lyst og pædagogiske evner til at samarbejde med amatørmusikere
Vi kan byde på:
  • En arbejdsplads med mulighed for faglig udvikling, og hvor du selv kan være med til at præge arbejdet
  • En hverdag præget af gode samarbejdsrelationer og engagerede kolleger
  • Mange forskellige opgaver og arrangementer
Løn- og ansættelsesvilkår

Arbejdstiden udgør gennemsnitligt 37 timer pr. uge.

Ansættelse af en kirkemusiker vil være omfattet af Fællesoverenskomsten mellem Finansministeriet og CO10 og organisationsaftale mellem Kirkeministeriet og CO10 – Centralorganistionen af 2010 for kirkefunktionærer med kerneopgaver som henholdsvis kordegn, sognemedhjælper/kirke- og kulturmedarbejder eller kirkemusiker og det tilhørende protokollat for kirkemusikere.

Ansættelse af en uddannet organist vil være omfattet af Overenskomst mellem Kirkeministeriet, CO10 – Centralorganistionen af 2010 og Dansk Organist og Kantor Samfund (DOKS) for organister.

Aftalerne kan ses på www.folkekirkenspersonale.dk

Nuværende tjenestemandsansatte organister har ret til at bevare deres tjenestemandsstatus ved ansættelse med direkte overgang. Der skal i så fald ske en klassificering af stillingen.

Årslønnen for en kirkemusiker aftales indenfor intervallet 281.964,00 kr. – 412.101,00 kr. (nutidskroner). Fikspunktet er 289.193,00 kr. (nutidskroner). Der er rådighedsforpligtelse til stillingen. Rådighedstillægget udgør årligt 21.733,75 kr. (nutidskroner). OK tillæg på 937,75 kr. (nutidskroner). Aftale om indplacering i lønintervallet indgås mellem menighedsrådet og Dansk Kirkemusiker Forening inden ansættelsen.

Årslønnen for ansøgere med en kirkemusikalsk kandidateksamen (DOKS) aftales i henhold til ny løn/AC-skalaen. Det vil sige en bruttoløn mellem 314.687,00 kr. – 383.453,00 kr. årligt (nutidskroner). Der ydes rådighedstillæg i stillingen. Rådighedstillægget udgør årligt mellem 40.488,76 kr. – 62.884,45 kr. (nutidskroner). Indplacering og rådighedstillæg ydes efter anciennitet.

Årslønnen for ansøgere med eksamen i orgel- og korledelse (tidligere PO-organist) aftales i henhold til det aftalte basisløntrinssystem. Basistrin 1 udgør kr. 303.654,00 årligt (nutidskroner) og basisløntrin 2 udgør kr. 319.037,00 årligt (nutidskroner). Indplacering sker efter anciennitet Rådighedstillægget udgør årligt 36.627,44 kr. (nutidskroner) for tjeneste ved 4 eller flere kirker.

Løn, OK tillæg samt rådighedstillæg er oplyst i nutidskroner pr. 1.4.2020.

Der vil blive indhentet børneattest i forbindelse med ansættelsen.

Vil du vide mere?

Du er velkommen til at kontakte teamleder Christian Dehn Bang 50 55 09 38, korleder Louise Munch 23 10 83 10 eller sognepræst Lise Rasmussen 23 41 29 41.

Du kan sende din ansøgning via:

Ansøgningsfrist:

Senest onsdag 13. januar 2021, kl. 12.

Der er planlagt samtaler med korprøve i Enghave Kirke, samt evt. opfølgende prøvespil og samtaler i Mariakirken i uge 3-4.

Stillingen er ledig til besættelse 1. marts 2021 eller snarest muligt derefter.

Folkekirken Vesterbro

Folkekirken Vesterbro er Danmarks største sogn med syv kirker. Menighedsrådet har høje ambitioner og stærkt fokus på at være relevant kirke i tiden for folk på Vesterbro. For at møde forskellighederne på Vesterbro arbejder kirkerne med at udvikle forskellige profiler inden for en fælles ramme. Kirkerne drives og bæres af frivillige kræfter i tæt samspil med 14 præster og ca. 40 medarbejdere.

Menighedsrådet lægger stor vægt på høj kvalitet i kirkemusikken, inddragelse af menigheden og at have målrettede tilbud af høj kvalitet til de forskellige aldersgrupper af børn og deres familier – og at alle kan være med.

Mariakirken

Mariakirken er præget af et stærkt socialt engagement. Den er kirke for områdets beboere og forholder sig samtidig aktivt til den nød, der findes lige uden for kirkens åbne dør i den inderste del af Istedgade.

Mariakirken yder omsorg for alle, der søger kirken - også udsatte minoriteter som fattige migranter, stof- og alkoholbrugere, psykisk syge og gadens prostituerede. Derfor rummer kirken bl.a. et værested for socialt udsatte (Mariatjenesten), ligesom vi om vinteren tilbyder hjemløse migranter et varmt sted at sove.

Mariakirken har desuden fokus på at række ud til de mange unge og børnefamilier, som bor i kvarteret. Vi inviterer f.eks. til babysalmesang, familiedage, koncerter, gudstjenester m.m.

Desuden lægger kirken lokaler til en Eritreisk menighed, Anonyme Overspisere og en kærestesorggruppe.

Mariakirken ønsker at bidrage til den socialetiske debat med overvejelser om, hvad det vil sige at være menneske, hvad vores ansvar er, hvad det vil sige at tro, og hvilke budskaber kristendommen har til os i dag. Via kristendom i ord og praksis ønsker vi at gøre en positiv forskel på Vesterbro.

Orglet i Mariakirken er bygget af I. Starup 1909; restaureret 1980 af I. Starup & Søn; Orglet har 18 stemmer fordelt på 2 manualer og pedal. Omfang: C-g3, C-f1. Kopler: II-I, I-P (medfører II-P, når II-I er aktiveret), II-P, I 4'-I, II 16'-I. Svelle for II. 1 frikombination. Automatisk ped.omveksling. 4 kollektiver (p, mf, f, ff). Generalcrescendo. Pneumatisk traktur og registratur; keglevindlader.

Folkekirken Vesterbros Børne- og Ungdomskor består af 4 korniveauer, Spire-, Børne-, Ungdoms-, og Kammerkor, som ledes af tre dirigenter. Det daglige korarbejde foregår i Enghave Kirke.

Alle korene arbejder frem til deltagelse i gudstjenester, koncerter og events. Der er stor social sammenhængskraft i specielt de to ældste kor, som også årligt rejser på koncerttur, gerne til udlandet. Der er ikke optagelsesprøver til korene, da vi mener alle kan lære at synge godt. Se evt. mere på www.vesterbrokor.dk

Korarbejdet skaber rum for fællesskaber, hvor børn og voksne mødes omkring sangen og kirkens budskab. Sangerne i korene er en del af ”den syngende menighed” og skal have en optimal undervisning i at synge og synge i kor, da selve den udfoldelse giver dem mulighed for tilegnelse af salmernes tekster.

Ved at skabe meningsfulde rammer både i prøvearbejdet og i gudstjenesterne knyttes børnene og deres familier til kirken, og korsangerne bliver medansvarlige for fællesskabet om det kirkelige arbejde. Korarbejdet bidrager til at give børn og deres forældre større viden om kirken, mod til at spørge hvad kristendom er og til at tale om tro.