Inspirationsbogen, organister har ventet på

Mads Høck, Erik Kolind og Søren Christian Vestergaard. De underviser alle tre i liturgisk orgelspil på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har sammen begået en inspirationsbog til udfærdigelse af salmeforspil. Udgivelsen falder på et tørt sted.

Som underviser i faget satslære på Vestervig Kirkemusikskole har jeg tit stået i den situation, at jeg har skullet prøve at inspirere organiststuderende til at finde frem til deres egen, personlige stil i de salmeforspil, de – ifølge studieordningen – skal udarbejde som del af deres uddannelse. Det er et punkt, man når til, når man har indført dem i de lidt skabelonagtige former, som vi i pædagogikkens navn opererer med i begyndelsen af undervisningen. Så snart de studerende har fanget de grundlæggende principper, gælder det om at skubbe dem i en mere personlig retning, hvor de ”tør” mere. Dér kommer jeg ofte til kort, for hvordan fortæller jeg dem, hvad deres personlige stil er? Man kan selvfølgelig trække på sin egen praksis som organist, men det kan nemt blive ensidigt. I denne situation kommer den nye inspirationsbog nærmest som sendt fra oven.

Det er vigtigt at gøre sig klart, at der her ikke er tale om godnatlæsning. Denne bog kræver tid og et grundlæggende, musikteoretisk begrebsapparat – og man skal helst sidde ved et orgel. En anke kan være, at de fleste af bogens forslag er tiltænkt orgler med to manualer og pedal – en situation, som ikke alle landets organister er begunstiget med.

Man kan også blive lidt bekymret, når man ser titlerne på de salmer, som bogens første forslag er bygget over: Gud er her til stede, Herrens røst var over vandet, Udrust dig, helt fra Golgata, Frydetonen går mod tronen, Vor Gud er idel kærlighed og Han, som på jorden bejler. Disse salmer hører i hvert fald ikke til standardrepertoiret i mit jyske landpastorat. Man bliver beroliget, så snart man kommer over i bogens næste kapitel (om pileforspil), hvor man bliver præsenteret for eksempler over O kristelighed. En vigtig pointe er dog, at der netop er tale om inspiration til selv at udarbejde forspil over de salmer, man har brug for.

Grundig og udviklende
Tager man sig den nødvendige tid til at dykke ned i bogens mange eksempler, er der virkelig guld at finde! Bogen rummer en grundig behandling af alle de vigtigste forspilsteknikker og en gennemgang af væsentlige stiltræk ved salmerne fra middelalderen til i dag. Undervejs bringes der mange eksempler fra orgellitteraturen, der tjener som en vigtig inspirationskilde. Bogen rummer også færdige salmeforspil fra forfatternes side, som man kan bruge, som de er, hvis ikke tiden eller lysten rækker til at lave sine egne forspil. Der er eksempler på forspil i flere niveauer, så der er noget at komme efter for både den nyuddannede og den erfarne organist.

Bogen er trykt på kraftigt papir med en praktisk spiralryg, der gør den nem at arbejde med på nodepulten. Nodebilledet er fint, og der er kælet for de tekstlige forklaringer. Så lever man med enkelte sproglige og faktuelle fejl (for eksempel på side 170, hvor to bikadencer til henholdsvis e-mol og C-dur i et eksempel over Min Jesus, lad mit hjerte få får betegnelsen ”skuffende kadence”).

Denne udgivelse må være årets højdepunkt for alle organister, der ønsker inspiration til at udvikle sine forspil – køb den, før den bliver udsolgt!

Thomas Olesen er kandidat i klassisk musikhistorie og satslære fra Det Jyske Musikkonservatorium samt PO fra Vestervig Kirkemusikskole.