1

Lettilgængelige eksistenssalmer

Lars Busk Sørensen har rundet de 90 år, men nægter at lade sig pensionere som salmedigter. Et dusin af hans seneste salmer er nu udgivet på Dansk Sang med musik af fremtrædende komponister.

Dansk sang har udgivet en samling på tolv salmer af Lars Busk Sørensen med melodier af erfarne komponister. Salmerne er eksistenssalmer uden for meget tung teologi og med den erkendelse, at det er tiden til at få hænderne op af lommen og tage et kærligt ansvar for den klode og den omverden vi er sat i. Som han skriver ”Livet er både en gave og en opgave”. Med alle de aktuelle problematikker, vi står i lige nu både miljømæssigt og socialt, kan man ikke andet end give ham ret.

De tolv salmer begynder i det filosofiske forår og bevæger sig hen over sommeren til mørketiden, advent og jul, og ender i det mere ”åndelige spektrum” med en helligåndssalme og det, han kalder en lovsang. Salmerne er sat i musikalsk relief af elleve komponister og velkendte navne.

Hver melodi er præsenteret på venstre side med melodi, akkorder og vers, og på højre side med et udskrevet klaverakkompagnement samt en kommentar omkring salmens tilblivelse.

Jeg har altid godt kunnet lide Lars Busk Sørensens salmer. De er tilgængelige, inddragende og nutidige i sproget. Melodierne er meget varierede og med hver deres stemning, og flere er egnet til korarrangementer.

Filosofi, eksplosion og naivisme
Willy Egmose lægger ud med den første melodi. En lidt filosofisk stemning til Vi fik denne klode betroet, der slutter åbent med trinvis nedgang i bassen og en opadgående bevægelse mod grundtonen. Erik Sommer kvitterer derefter med en forårseksplosion af en melodi til Her står jeg og undrer mig over min forårssyren i seks ottendedele. Begge disse vil i øvrigt også være velegnede til satser for både ungdomskor og voksenkor.

Jesper Gottlieb har lavet en lille enkel modal og cyklisk melodi til Da du trådte ind i tiden, der klæder teksten rigtig godt. Sigurd Barretts melodi til Der går et rygte om er en rigtig Barrett-melodi og henvender sig i sit naivistiske tonesprog til børn.

Mia Engsager byder på en dansende jazzvals over Endnu en sommer går på hæld. Den kunne også fint bruges i langsomt tempo som jazz’et indslag af en sanger. Johannes Neergaard har lavet en sjov melodi til adventssalmen Hver dag lidt mere mørketid med små sekvenser og skalabevægelser. Første vers kunne med fordel bruges til koropvarmning, fordi rimene og de fraseringerne gør teksten lidt sjov og udfordrende og smører stemmen.

En særlig julesalme
Den salme, der rent tekstmæssigt og med melodi har sat det dybeste indtryk, er julesalmen Du tænder julestjernen, Gud. Måske er det kombinationen af de gentagne ord til sidst: ”så langt som vi har kærlighed, har kærlighed”, med fremhævelse af, at opgaven ligger hos os, og så Bodil Busk Sørensens meget enkle melodi i Willy Egmoses klaverarrangement, der får tekst og toner til at gå et par centimeter længere ind under huden.

Der er mange flere gode bud på melodier af både Erling Lindgren, Marianne Søgaard, Eivind Amorsen og Jens Nielsen, som også kunne fortjene omtale. Klaverarrangementerne, for det meste lavet af komponisterne selv, er velkomponerede og lettilgængelige.

Er der én ting, jeg kunne have ønsket anderledes, er det, at forfatterens egne kommentarer var placeret for sig selv et andet sted i hæftet. Det havde gjort det muligt at lave lidt større noder på klaverarrangementerne, hvilket havde gjort dem mere læsbare efter min mening. Men hæftet er alt i alt en samling af gode, relevante tekster og dejlige melodier.

Christina Funch Mellgren er organist ved Stenstrup og Lunde Kirker på Sydfyn