Ny overenskomsttekst: rammetidsaftale skal muliggøre fuld beskæftigelse sammen med organistjob
I forlængelse af selve forhandlingerne om fornyelse af Organistoverenskomsten, som blev afsluttet i marts 2024, fulgte en proces med dialog om redigering af selve teksten. Slutresultatet er i april 2025 omsider offentliggjort med de endelige formuleringer om blandt andet vikarordning, rammetid og pension.
En af de største nyskabelser i 2024-overenskomsten er, at den pr. 1. oktober 2024 omfatter alle uanset ansættelsens varighed og beskæftigelsesgrad. Dette indebærer blandt andet en ny paragraf med overskriften ”vikarbestemmelse”:
§ 13 gælder ”ved enkeltstående tjenester eller for kortere perioder”, men ikke ved ansættelse som barselsvikar eller som afløser under længerevarende sygdom. I overenskomstteksten gennemgås relevante elementer af aftalen (stk. 2-6), og der oplistes en række paragraffer, som ikke gælder for de kortere, timelønnede vikariater (stk. 7).
Hvis en organist har vikarieret uafbrudt ved samme ansættelsesmyndighed gennem en måned, skal vedkommende overgå til almindelig overenskomstdækning med månedsløn (stk. 8). Desuden gøres der opmærksom på, at de aftalte satser for kortere vikariater kun gælder for overenskomstdækkede arbejdsopgaver, og at de for eksempel ikke kan anvendes til honorering ved koncerter, som ikke er en del af stillingen (stk. 8).
Præcisering om rammetid
For de fastansatte på deltid gælder fortsat, at der skal aftales en rammetid, altså ”de ugedage og tidsrum, indenfor hvilke arbejdstiden placeres”. Her er der tilføjet en uddybende formulering: ”For at tilskynde til, at rammetiden ikke aftales for snævert eller for bredt, kan rammetiden derudover aftales placeret i forhold til konkrete tidspunkter, dage eller begivenheder” (§19, stk. 2).
Desuden er der til aftaleteksten føjet en bemærkning med følgende uddybende begrundelse og vejledning:
”Rammetiden skal aftales, for at den deltidsansatte organist har mulighed for at påtage sig anden beskæftigelse. Formålet med rammetid er, at kirkefunktionæren skal have mulighed for samlet set at opnå fuld beskæftigelse sammen med deltidsbeskæftigelsen ved kirken. Rammetiden skal således afspejle såvel menighedsrådets reelle behov for at planlægge arbejdstid som kirkefunktionærens behov for at tage anden beskæftigelse. Menighedsråd og kirkefunktionær indgår i en dialog om rammetid og undersøger muligheden for at indgå et kompromis herom. Af hensyn til parternes mulighed for at dokumentere det aftalte, anbefales det, at der udarbejdes en skriftlig aftale.”
Nye muligheder for ind- og udbetaling af pension
Endelig skal nævnes, at der med OK24 er indgået en ny aftale om pension. Ud over, at pensionsbidraget fra april 2025 er steget fra 18,0 til 18,4 procent, er der en ny aftale om valgfrihed mellem pensionsbidrag og løn for den del, der overskrider 15,0 procent (§51). Hvis man ønsker – helt eller delvist – at få de 3,4 procent udbetalt på en anden måde, skal man informere sin arbejdsgiver herom. Beløbet kan enten udbetales som løn (uden beregning af feriegodtgørelse eller pension af beløbet) eller til en opsparingsordning i tilknytning til pensionsordningen.
Dette er formodentlig især relevant for organister, som modtager folkepension, men som endnu ikke er fyldt 70 og dermed kan få hele pensionsdelen udbetalt.
Omvendt er det også en mulighed at ”få indbetalt et ekstraordinært bidrag til sin pensionsordning, mod at lønnen samtidig reduceres tilsvarende”, altså med andre ord: et frivillig pensionsindbetaling (§9, stk. 6).
Se Cirkulære om overenskomst for organister
Se overblikket over, hvad der gælder hvornår
Se, hvad kordegnene skriver om mulighederne for ændringer af pensionen (det gælder alt sammen også for overenskomstansatte organister)