Organistforeningens høringssvar på lovforslag om ændring af lov om menighedsråd mv.

Nedenfor følger Organistforeningens svar i sommerens høring om lovforslag vedrørende forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådets arbejde. Lovforslag og høringsmateriale kan findes findes via dette opslag på FIN. 

Se også formand Ingrid Bartholin Gramstrups lederartikel primært om dette emne i medlemsbladets september-nummer.

Til By-, Land-, og Kirkeministeriet

Ang.: Sagsnr. 2025-4679

25. august 2025

Organistforeningen afgiver hermed høringssvar til lovforslag vedrørende forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådets arbejde.

Organistforeningen er en faglig organisation for organister, der har uddannelsen som Kirkemusiker med Orgel og Korledelse (KMOK) fra én af landets tre kirkemusikskoler.

Foreningen har 636 medlemmer, hvoraf ca. 500 er i fast stilling i Den danske Folkekirke.

Generelle bemærkninger:
Organistforeningen konstaterer med stor tilfredshed, at lovforslaget tager udgangspunkt i arbejdet og anbefalingerne fra styregruppen vedrørende forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet. Heri aner vi et klart fokus på og tydelig politisk vilje til at styrke, forandre og udvikle den folkekirkelige arbejdsplads til en vis grad i henseende til ledelse og arbejdsmiljø.

Vi bifalder, at der i bemærkningerne til lovforslaget finder en pointering sted af forpligtigelsen til samarbejde og inddragelse på den daglige arbejdsplads mellem menighedsråd, præster og medarbejdere samt øget samarbejde mellem menighedsråd, provst og biskop. Det anser vi som en anerkendelse af og et klart signal om, at en god og attraktiv folkekirkelig arbejdsplads samt en optimal opgaveløsning og arbejdsindsats grunder sig på et gensidigt fagligt og respektfuldt arbejdsfællesskab. Hermed kommer der tillige fokus på et nødvendigt øget samspil på tværs af folkekirkens til to ledelsesstrenge, som i langt højere grad, end det er tilfældet i dag, bør udvikles ikke mindst set i forhold til at betragte arbejdspladsen som en helhed.

Vi ser gode takter i forhold til lovforslagets tiltag om bedre uddannelse af de personaleansvarlige og daglige ledere i retning af større professionalisering. Vi må dog konstatere, at på baggrund af de massive problemer henført til ledelse og mangelfuldt godt arbejdsmiljø i folkekirken, som undersøgelsen af folkekirkens psykosociale arbejdsmiljø fra 2023 afdækkede, er det kun begyndelsen ad den rette vej. Vores erfaringer gennem mange år i forhold til konflikter og alvorlige og komplekse personalesager i folkekirken er, at det meget ofte grunder sig på manglende og inkompetent ledelse. Dertil kan lægges de alt for mange fratrædelsesaftaler, der indgås, som resultat af fraværende rettidigt og dygtigt lederskab.

På den baggrund anbefaler vi, at der efter lovforslagets formodentlige vedtagelse meget hurtigt arbejdes videre med folkekirkens ledelsesstruktur og optimering af de personaleansvarliges kompetencer med inddragelse af alle folkekirkens parter.

Med udgangspunkt i de ovenfor anførte emner, har vi følgende bemærkninger til enkelte forslag i Lov om menighedsråd:

Nr. 1, §1
Vi er enige i, at menighedsrådets opgaver og ansvar udfoldes i højere grad end tidligere, og at det i stk. 3 tydeliggøres, at menighedsrådet er arbejdsgiver for medarbejderne ved kirken og har ledelsesansvaret for arbejdspladsen. Det finder vi særdeles vigtigt, da det af arbejdsmiljøundersøgelsen i 2023 fremgik, at mange medarbejdere ikke vidste, hvem der var deres nærmeste leder.

Det er afgørende for den enkelte medarbejders funktion og trivsel, at der ikke er tvivl om, hvem ens leder er og hvem der har ledelsesretten. Det er samtidig en markering af arbejdsgiverrollen som en af de vigtigste funktioner og opgaver i menighedsrådets hele arbejde og som herved fremhæves og prioriteres. Vi hilser endvidere velkommen, at menighedsråd, provst og biskop bliver forpligtiget på at samarbejde og sikre gensidig orientering om forhold, der har betydning for arbejdspladsen.

I understregningen af at det skal styrke det fælles ansvar for arbejdspladsen hos menighedsråd, præster og medarbejdere, savner vi en tilføjelse om, at menighedsrådet skal være forpligtiget på at videregive denne gensidige orientering til medarbejderne for så vidt, det angår deres arbejde og vilkår. Det ville være oplagt her at henvise til aftalen om medarbejdermøder i folkekirken.

Nr. 16, §8 a, stk. 6
Vi mener det er rigtig godt, at der bliver formuleret en vedtægt for den personaleansvarliges ansvarsområde. Desuden foreslår vi, at vedtægten vedlægges personalehåndbogen.

Nr. 27, kap. 2 b, §11 b og c
I forhold til forslaget om en minimumsmodel ved menighedsrådets organisering og konstituering, finder vi det aldeles betænkeligt, at der åbnes mulighed for, at de tunge opgaver, som nævnt i §11 b, kan varetages af meget få personer, idet et menighedsrådsmedlem har lov at bestride flere forskellige opgaver og poster. Det kan føre til en uhensigtsmæssig stor magtkoncentration hos en enkelt person, og medføre lukkethed og uigennemsigtighed omkring beslutninger og ledelse, og bære et utilsigtet konfliktpotentiale med sig. Vi kan være bekymrede for, at biskoppens legalitetstilsyn ikke dækker denne situation i tilstrækkelig grad.

Nr. 27, §11 d
Vi finder forslaget om, at der gives mulighed for at frivillige, der ikke er medlem af menighedsrådet, kan hentes ind i udvalg nedsat af menighedsrådet til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner for menighedsrådet, meget bekymrende. Menighedsrådet kan give et udvalg besluttende kompetence samt tildele en budgetramme. Vores bekymring går især på, hvordan en medarbejder kan komme i klemme over for et udvalg, der består af x antal frivillige, der ikke har arbejdsgiveransvar eller ledelsesbeføjelser over for medarbejderen. Og dog kan være med til at tage beslutninger, der kan have stor indvirkning på medarbejderens faglige arbejde og kompetenceområde. Der er ikke i forslaget angivet et loft for, hvor mange frivillige uden for menighedsrådet, der kan sidde i et udvalg, det burde være anført, så der altid sikres et flertal af menighedsrådsmedlemmer.

Nr. 27, §11 f
Vi anser det som et skridt i den rigtige retning, at formand, kasserer og den personaleansvarlige skal være pligtig til at gennemføre obligatoriske kurser.

Vi mener dog ikke, at 3 dages kurser kan skabe det fagligt velfunderede fundament for i tilstrækkelig grad at varetage den store og krævende opgave det er at udføre en professionel ledelse. Vi betragter forslaget som en begyndelse til at bane vejen for en professionalisering af personaleledelsen i folkekirken, men vi er grundlæggende af den overbevisning, at ledelsesansvaret for medarbejderne skal overgå til professionelle lederuddannede fagpersoner, eventuelt på provstiniveau. Professionaliseringen af folkekirken må bero på, at menighedsrådene gives mulighed for reelt at ansætte personale med de nødvendige og specialiserede kompetencer. I dag ansættes . personalekonsulenter kun efter HK-Stat overenskomst selvom opgaveløsningen er særdeles kompleks. På det øvrige offentlige område ansættes akademisk personale til at løse tilsvarende opgaver.

Vi ser gerne, at der bliver tilsyn med at de obligatoriske kurser gennemføres tillige med en opfølgning af, om hensigten med kurserne indfries, nemlig at ledelsen af medarbejderne bliver professionaliseret og forbedret i væsentlig grad.

Nr. 50, § 39
Vi er meget tilfredse med, at pligten til at underrette biskoppen om påbud fra Arbejdstilsynet lovfæstes. Det kan have positiv indflydelse på et sundt arbejdsmiljø og sikre, at der bliver fulgt op og handlet på påbuddene.

Med venlig hilsen
på vegne af Organistforeningens bestyrelse
Ingrid Bartholin Gramstrup