MUS skal give mening

4. februar 2015

Et projekt som skal forbedre de kirkelige arbejdspladsers brug af MUS som udviklingsværktøj er nu i fuld gang i en række sogne i Nordjylland og på Sjælland.

Kvaliteten af medarbejderudviklingssamtalerne (MUS) på de statslige arbejdspladser er for ringe, viser flere undersøgelser. Et af problemerne er, at der ofte ikke bliver fulgt op på samtalerne. Derfor har det statslige Kompetencesekretariat søsat et MUS-udviklingsprojekt, som også Landsforeningen af Menighedsråd deltager i.

”Landsforeningen har fundet frem til omkring ti sogne i henholdsvis Nordjylland og på Sjælland, hvor kontaktpersonerne i efteråret gik i gang med at arbejde med den måde, de afholder samtalerne på. Det er en blanding af små og store sogne og sogne med og uden kirkegård,” fortæller Lisa Junge Jensen, der er Landsforeningens konsulent på projektet.

Projektet foregår på den måde, at konsulentvirksomheden Conmoto holder nogle workshops og seminarer med medarbejderne og kontaktpersonerne, mens Landsforeningens konsulenter fokuserer på at støtte kontaktpersonerne. På den måde forbereder de sognets ledere og medarbejdere på samtalen for at sikre, at MUS’en får en effekt.

DEN GODE MUS
Om baggrunden for, at Landsforeningen har valgt at gå med i projektet siger Lone Wellner Jensen, formand for Landsforeningens personaleudvalg, til Menighedsrådenes Blad:

”Vi har som arbejdsgivere en stor interesse i, at medarbejderudviklingssamtalerne giver mening og værdi – både for medarbejderne og arbejdspladsen.”

Kompetencesekretariatet vil på baggrund af de erfaringer, som bliver indsamlet i projektet, følge op med en rapport om den gode MUS. Landsforeningen har i den forbindelse ikke planer om at udarbejde noget mere målrettet materiale om den gode MUS på folkekirkelige arbejdspladser. Men man vil naturligvis bruge den oparbejdede viden i den daglige rådgivning af menighedsrådene, oplyser Landsforeningen.

Tags: ,