Kirkefunktionærernes fagforeninger er enige om, at regeringens ageren i sagen om bededag er uacceptabel. Her ses repræsentanter fra foreningerne på et møde i juni 2022.

Regeringen rykker ved balancen i den danske model og forholdet mellem stat og kirke

25. januar 2023

Formandsgruppen for kirkefunktionærernes faglige organisationer har været samlet og udtaler følgende om regeringens planer om afskaffelse af store bededag.

Den danske model er kendetegnet ved dialog, fælles forståelse og aftaler mellem arbejdsmarkedets parter. Dette er tilsidesat i regeringens udmelding om afskaffelse af store bededag. At regeringen med magt vil lovgive om løn og arbejdstid, er et skridt væk fra den danske model, og med sin ageren underkender regeringen de balancer, som arbejdsmarkedets parter har været enige om og indgået aftaler og overenskomster efter.

Regeringens lovforslag har indvirkning på folkekirkens indre anliggender. Lovgivning på folkekirkens område er hidtil sket på baggrund af tæt dialog mellem stat og kirke. Denne dialog har ikke været til stede i denne sag. Ændringer i folkekirken sker gennem indgående samtaler og diskussioner mellem mange kirkelige aktører. Med regeringens ageren og hast har man tilsidesat kirkens mulighed for at drøfte spørgsmålet om afskaffelse af en helligdag og dermed indflydelse på egne forhold.

Kirkefunktionærernes fagforeninger finder, at regeringens ageren i sagen om bededag er uacceptabel og unødvendig konfrontatorisk og henviser i øvrigt til høringssvarene fra hovedorganisationerne FH og Akademikerne og fra folkekirkens biskopper.

Kirkefunktionærerne appellerer til kirkeminister Louise Schack Elholm om at gå i åben dialog med folkekirken i den kommende tid. De mere end 8.000, der arbejder i landets sogne håber, at ministeren vil lytte, samtale og inddrage dem i alle forhold, der vedrører deres arbejdsplads og folkekirkens fremtid.

Forhandlingssekretær Louise Røssell Wredstrøm, 3F, Den Offentlige Gruppe
Formand Bjarne Rødkjær, Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte