Biskop Henrik Stubkjær medvirker tirsdag den 31. maj, hvor Organistforeningens 50-års jubilæum fejres

Tilmeld dig jubilæumsstævnet

23. februar 2022

Nu er der åbnet for tilmelding til Organistforeningens stævne, som holdes i Viborg fra søndag den 29. maj til onsdag den 1. juni.

Stævne-mandagen vil især stå i fællessangens og liturgiens fortegn. Hele formiddagen er lagt i hænderne på pianist og musikformidler Mathias Hammer. Han vil først stå for dagens morgensang, hvorefter han vil holde foredrag om fællessangens betydning. Her vil afsættet ikke mindst ligge i den bedst sælgende danske bog nogensinde: Højskolesangbogen.

Over middag er der et kursus om at synge salmer med konfirmander. Hvis salmerne formidles på en vedkommende og anderledes måde, vil det kunne åbne ind til en ny erfaringsverden, mener organist Christine Toft Kristensen, der er organist, og Mads Djernes, der er sognepræst og tidligere mangeårig organist. Dette vil de præsentere konkrete ideer til.

Senere på eftermiddagen er der paneldebat med overskriften ”Organisten, sangen, liturgien og dannelsen” og med Ole Kobbelgaard som ordstyrer. Han er valgmenighedspræst, musiker og har tidligere arbejdet som journalist og højskoleforstander. Panelet vil bestå af en række kapaciteter inden for salmesang, orgelspil og liturgi, og dets sammensætning vil blive offentliggjort senere.

Det skal blandt andet dreje sig om, hvad henholdsvis organisten, sangen og musikken kan bidrage med, når det gælder folkekirkens aktuelle debat omkring gudstjeneste, liturgi, ritualer, gamle og nye salmer, musikkens karakter osv.

Mandag aften vil der være koncert i Sortebrødre Kirke med organist Signe Buch Ladehoff, som i anledning af 200-året for komponistens fødsel vil spille Grande Pièce Symphonique af César Franck. I andre af koncertens stykker vil sopran Margrethe Smedegaard medvirke.

Det bliver festligt!
Tirsdag den 31. maj er sejlene sat for en festlig markering af Organistforeningens 50-års jubilæum. Det begynder om formiddagen med en musikgudstjeneste i en anden nærliggende kirke, Asmild Kirke, hvor Viborg-biskop Henrik Stubkjær og lokale musikere vil medvirke.

Efter generalforsamlingen om eftermiddagen er der kl. 16 reception med taler og musikindslag, og festlighederne fortsætter i form af en jubilæumsaften med middag, festtale og en musikalsk overraskelse fra øverste hylde.

Inden vi onsdag over middag rejser hver til sit, vil der om formiddagen være præsentation af Organistforeningens nodeantologi, som udgives i anledning af jubilæet. Endelig skal der for første uddeleles portioner af Kirsten Skau Pedersens Rejselegat for Organister. I den forbindelse vil fonden være vært for en halv times koncert med koncertpianist Julia Tabakova.

Medlemmer, som ikke kan deltage i hele stævnet, er velkomne om tirsdagen til generalforsamling kl. 13.45 og den efterfølgende reception (tilmelding via mail til sekretariatet).

Se programmet og tilmeld dig stævnet