Som medarbejder i folkekirken kan man i sensommeren deltage en stor undersøgelse af folkekirkens psykiske arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljøundersøgelse udsendes slut-august

8. august 2023

Et spørgeskema om arbejdsmiljø bliver udsendt til alle folkekirkens medarbejdere i slutningen af august, oplyser Kirkeministeriet. I lighed med den seneste store undersøgelse af folkekirkens psykiske arbejdsmiljø i 2012, vil den nye undersøgelse blive opbygget omkring dels den anonyme spørgeundersøgelse og dels en række interviews med udvalgte deltagere.

Formålet er blandt andet at identificere områder, hvor der er behov for forbedringer og målrettede arbejdsmiljøtiltag, og derfor er der i undersøgelsen særligt fokus på arbejdsmiljøforhold, som handler om samarbejde, ledelse, arbejdets organisering og indhold samt krav og forventninger i arbejdet.

Undersøgelsen gennemføres af den psykologiske rådgivningsvirksomhed Mindwork i samarbejde med analyseinstituttet Voxmeter – og med en bredt sammensat, kirkeministerielt nedsat styregruppe på sidelinjen.

Som optakt til undersøgelsen indbyder Mindwork og Voxmeter nu folkekirkens medarbejdere til et webinar, som afholdes tre gange (onsdag den 23. august, fredag den 25. august og fredag den 1. september). På webinaret vil der være en indføring i den nyeste viden om psykosocialt arbejdsmiljø samt en introduktion til arbejdsmiljøundersøgelsen, og det vil være muligt at stille spørgsmål.

Resultaterne af undersøgelse og analyserne heraf bliver offentliggjort i første del af 2024, og der skal desuden udarbejdes ”en handleguide med anbefalinger og forslag til implementering af arbejdsmiljøtiltag, som folkekirkens parter kan arbejde videre med, når undersøgelsen er afsluttet”. Det skriver Kirkeministeriet i en nyhed på FIN.

Organistforeningen opfordrer alle medlemmer til at benytte muligheden for at deltage i den kommende undersøgelse.

LÆS OGSÅ