Fornem jubilæumsgave til orgelklubben

Orgelklubben & Mixtur 2022

30 sider

149 kr. hos noder.dk

En række stærkt illustrative fantasier over Op, al den ting skrevet af organist ved Glostrup Kirke Merete Kuhlmann. Musikken egner sig blandt andet fint til orgelpædagogisk brug.

Orgelklubben blev stiftet i 2011 for at fremme undervisningen af børn og unge i orgelspil. Foreningen havde derfor 10-års jubilæum sidste år, men på grund af corona var fejringen udskudt til i år. I den anledning har man fra Merete Kuhlmann bestilt en række nyskrevne satser for orgel over en kendt salme. Valget er faldet på Op, al den ting, som Gud har gjort, som er festlig og elsket.

Bogens hovedindhold er ti karakterstykker, en sats for hvert vers. I nogle af satserne er melodien tydeligt fremhævet, andre satser er en mere fri fortolkning af teksten. De kan spilles enkeltvis eller som et samlet værk. Da tonearten ikke veksler (ud over dur og mol) kunne det være fristende at synge salmens vers på skift med Kuhlmanns satser, så tekst og musikalsk fortolkning følges ad. Som en ekstra bonus er der bagest i bogen et salmeforspil, fire alternative harmoniseringer af salmen og en hhv. tre- og tostemmig harmonisering.

Det er i en pædagogisk udgivelse vigtigt, at eleverne umiddelbart fanges af musikken, men også at der er noget at gå på opdagelse i. Den balancegang synes jeg, Kuhlmann rammer rigtig fint. Musikken er meget ligefrem, uden at blive banal, og både elever, kirkegængere og organister kan have stor glæde af samlingen. Musikken er stærkt illustrativ, og Brorsons billedmættede tekst giver derfor ti meget forskellige stykker. Vi får 4-fods fløjtekvidder til fuglesangen i vers 5, mystiske dybe kvinter til havdybderne i vers 6, indsmigrende pop til de blide engleskarer i vers 8 og en festtoccata til hele verdens lovprisning i vers 10.

Udgivelsen er pædagogisk godt gennemarbejdet. Satserne er alle forsynet med en QR-kode, så man kan høre musikken. De er et godt værktøj i indstuderingen. Satserne er også ledsaget af vejledning til eleverne. Sværhedsgraden svinger fra let øvet til øvet. Der er forslag ved nogle satser om at lade to-tre personer spille sammen, hvilket giver mulighed for at let øvede elever kan være med til nogle af de mere krævende satser.

Bogen er smukt illustreret af Marie Hjorth Matthiesen.

Merete Kuhlmann

Op, al den ting, som Gud har gjort