Opfindsomme orgelstykker uden staffage

Forlaget Mixtur 2024

52 sider

299 kr. hos noder.dk

Lasse Toft Eriksen sværger med sine ”orgelkoraler og små stykker til kirkeåret” til enkle virkemidler, og det fungerer rigtig godt. Langt de fleste kan spilles på et orgel uden pedal.

Ifølge Ordbog over det danske sprog kan ordet enkel betyde simpel, let og ligetil og uden overflødige detaljer. Hvad ordbogens definition angår, er titlen for den seneste udgivelse fra den initiativrige og produktive Esbjerg-organist Lasse Toft Eriksen kun delvis dækkende, for vel er de 26 orgelstykker på nogle punkter enkle, men lige lette er de bestemt ikke allesammen.

Det enkle går mere på selve satstypen, hvor der er skåret helt ind til benet, hvad angår al pynt og overflødige dikkedarer. Dermed bliver musikken bestemt ikke kedelig, for med denne målsætning stilles der helt særlige krav til opfindsomheden. Og netop opfindsomhed parret med udpræget musikalitet gennemsyrer alle 26 orgelstykker i den nye udgivelse, der er en efterfølger til et tilsvarende orgelhæfte, der udkom i 2021 med titlen 25 enkle orgelstykker.

De 26 orgelstykker er i deres form og omfang velegnede til gudstjenestebrug, og der er noget til enhver lejlighed gennem hele kirkeåret. Alle 26 stykker egner sig til et orgel af enhver størrelse, også et ganske lille orgel. Faktisk kan 22 af de i alt 26 stykker spilles på et orgel uden pedal.

Fuglesang, dans og fanfare
Som nævnt ovenfor er opfindsomheden i højsædet. Et fint eksempel herpå er en herlig dansant udgave af Aleneste Gud i Himmerig, hvor satsen skifter mellem taktarterne 6/8 og 7/8. Det er en af de satser, hvor det gælder om at holde tungen lige i munden.

Et andet eksempel er en koralbearbejdelse af Nu titte til hinanden, hvor fuglenes sang virker til at have været en oplagt inspirator. Det høres tydeligt af de vippende tertsbevægelser i overstemmen, der kalder mindelser frem om musvitten.

Også renæssancens dansesatser har været en væsentlig inspirationskilde. Det gælder for eksempel Krist stod op af døde, hvor satsen er præget af en gennemgående dronebas, hvorover fragmenter af den middelalderlige melodi slynger sig. En velklingende og spændende sats med enkle virkemidler.

En af satserne med pedal er den pompøse og storladne sats over Denne er dagen, som Herren har gjort. Den vil gøre sig rigtig godt som præludium på en festdag. Det pompøse understreges af et fanfareagtigt motiv sammen med udpræget brug af orgelpunkt. Tonesproget er moderat moderne, og hvad pedalstemmen angår, er den ganske enkel, idet den kun gør brug af 4 toner: F, E, Db og C i nedadgående bevægelse. Og sådan kunne jeg blive ved.

Berigelse af orgelmusikken
Forhåbentlig bliver Lasse Toft-Eriksen inspireret til en efterfølger med flere enkle orgelstykker. Det vil i så fald føre til en yderligere berigelse af nyere dansk orgelmusik, akkurat som det er tilfældet med den foreliggende.

Jeg kan varmt anbefale enhver at investere i Lasse Toft-Eriksens 26 enkle orgelstykker, men tag ikke kun mig på ordet. Bestil den, og gør dig dine egne erfaringer!

Lasse Toft Eriksen

26 enkle orgelstykker