Idékataloget ”Kirke med ældre og demensramte” indeholder både tekst og video – her et eksempel på salmesang med ”dansesnor”.

Idékatalog til arbejdet med demensramte

14. maj 2024

Et nyudviklet oplæg på fkuv.dk giver inspiration til blandt andet det musikalske aspekt i at være kirke for de næsten 100.000 mennesker, som i Danmark lever med demens. Desuden er Sangens Hus på vej med kurser i kor- og sangarbejde med denne målgruppe.

”Kirke med ældre og demensramte” er et nyt materiale om gudstjenester, musik, samarbejde og aktiviteter. Det er tænkt som en idébank med beskrivelser af gudstjenester og aktiviteter for mennesker med demens, og man finder også overvejelser omkring baggrunden for de enkelte tiltag.

Siderne om musik indeholder ind til videre undersider om musikkens rolle i gudstjenesten, salmeovervejelser, stimuli til salmer og spillemandsgudstjeneste. De øvrige sektioner af idebanken handler blandt andet om gudstjenester generelt, samarbejde med andre aktører samt aktiviteter i kirken og på plejehjemmet, herunder en ide til ”sangcafé”.

Initiativtageren til projektet er sognepræst gerontopædagogisk konsulent i Helsingør Stift Bodil Olesen, og materialet er blevet til i en arbejdsgruppe med organist Christine Toft Kristensen og sognepræst Mette Christoffersen Gautier, der sammen skrev bogen ”Kirke med demensramte” (Eksistensen 2016, rev. 2020), samt en række andre præster fra det meste af landet.

”Der er så mange, der gør et fantastisk arbejde på området, men vi har ikke været så gode til at dele vores idéer med hinanden. Derfor har vi nu lanceret denne hjemmeside, som samler en masse viden og inspiration,” siger Bodil Olesen i en pressemeddelelse i forbindelse med etableringen.

Hun håber, at inspirationssiderne kan medvirke til, at både præster, kirke- og kulturmedarbejdere, kirkemusikere, provster og menighedsråd lader sig inspirere og overvejer, om arbejdet med ældre i sognene kan gøres endnu bedre. Og planen med idébanken er desuden at udnytte webmediets muligheder for at tilføje mere indhold senere.

”Det her skulle gerne bare være begyndelsen. Vi er kommet vidt omkring, men vi har garanteret ikke alt med, så hvis nogen har flere gode idéer eller konstruktive input, hører vi meget gerne fra dem,” lyder det i pressemeddelelsen.

Uafhængig at dette folkekirkelige tiltag er Sangen Hus i øvrigt i gang med et projekt, som også handler om mennesker med demens. Sangen Hus ansatte sidste år projektleder Lasse Skovgaard, der både er uddannet organist, musikpædagog og sundhedsvidenskabsmand. Han oplyser, at der ganske snart vil forefindes nærmer detaljer omkring et sekstimers-kursus i ledelse af demenskor. Det vil fra august til oktober 2024 blive gennemført hele 16 gange lige så mange forskellige steder i landet.

Derudover vil der i både august og september blive udbudt et kortere online-kursus i demensvenlig fællessang.

Se ”Kirke med ældre og demensramte” på fkuv.dk

Læs om kurserne i ledelse af demenskor og demensvenlig fællessang på sangenshus.dk