Medarbejdermøder og medarbejderrepræsentant
Bekendtgørelsen fra 2014 om medarbejdermøder i folkekirken og om valg af medarbejderrepræsentant i menighedsrådene fastsætter blandt andet, at
- mødet skal holdes mindst én gang årligt, og deltagelse er obligatorisk for præster
- alle medarbejderes deltagelse regnes som arbejdstid
- ved mødet skal der blandt andet gøres status for eventuelle handlingsplaner i forbindelse med arbejdspladsvurderingen
- den obligatoriske arbejdsmiljødrøftelse er hvert år fast punkt på dagsordenen
- valg af medarbejderrepræsentant sker (ved simpelt flertalsvalg) blandt sognets kirkefunktionærer. Vedkommende har i det efterfølgende års tid ret til at deltage som observatør i menighedsrådets møder.
Repræsentantens rolle og rettigheder
Kirkeministeriets vejledning fra 2021 om medarbejderrepræsentantens rolle og rettigheder uddyber blandet, at
- ved møder om ansættelse af præst har medarbejderrepræsentanten ret til at sidde med ved bordet.
- ved ansættelse af en kirkefunktionær eller andre sager om kirkefunktionærer skal medarbejderrepræsentanten have lejlighed til, inden vedkommende forlader mødet, at fremføre sine synspunkter og bidrage med oplysninger
- medarbejderrepræsentanten har ret til at se alle skriftlige dokumenter, som har med lukkede møder at gøre, herunder alt skriftligt materiale, som ligger til grund for rådets beslutninger, samt selve beslutningsprotokollen
- hvis medarbejderrepræsentanten erklæres personligt inhabil, fordi han/hun selv (eller hans/hendes nære familie) har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald, har han/hun dog ikke ret til at udtale sig eller at se baggrundsmateriale, men skal stadig have adgang til beslutningsprotokollen.