Arbejdsmiljø2023-02-25T16:58:23+01:00

Organisters arbejdsmiljø

De fleste organister arbejder på meget små arbejdspladser, hvor den daglige ledelse ofte er fraværende, og kan være udfordret med manglende indblik i det folkekirkelige arbejdsmiljø. Undersøgelser og analyser af folkekirkens arbejdsmiljø viser også med stor tydelighed, at der behov for fortsat at holde fokus på både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø i folkekirken.

Vi vil her på Organistforeningens hjemmeside bl.a. sætte fokus på arbejdsmiljøet for at formidle viden og værktøjer som bidrager til at forebygge arbejdsmiljøproblemer.

Brancherettet arbejdsmiljørådgivning

Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning (FAR) er en brancherettet rådgivningsenhed, som Folkekirkens Arbejdsmiljøråd og Kirkeministeriet i fællesskab står bag.

Læs mere om FAR på kirketrivsel.dk

Se også branchearbejdsmiljøvejledningen om organisters arbejdsmiljø;

Uddannelse

Arbejdsmiljøuddannelsen i folkekirken er den lovpligtige uddannelse for sikkerhedsrepræsentanter og arbejdsledere.

Arbejdsmiljøuddannelsen giver menighedsrådsmedlemmer og ansatte en mulighed for at få indblik i reglerne om arbejdsmiljø og klæder dem på til det praktiske arbejde med arbejdsmiljøet.

Uddannelsen udbydes af Landsforeningen på vegne af Folkekirkens Arbejdsmiljøråd – se mere her.

BRANCHEVEJLEDNING

Tryk på firkant-ikonet og læs.

ARTIKLER OM ARBEJDSMILJØ