Rejselegat2024-02-28T10:52:31+01:00

Kirsten Skau Pedersens Rejselegat for Organister

I foråret 2022 blev et nyt legat for organister uddelt for første gang.  Næste ansøgningsrunde er nu i gang, og der er åbent for ansøgninger frem til den 1. marts 2024.

Kunne du overveje at uddanne dig i udlandet? Så kan det være interessant for dig at søge.

Tidligere organist Kirsten Skau Pedersen fra Roskilde valgte i sit testamente at betænke organister med en PO-eksamen (eller tilsvarende) gennem stiftelse af den fond, som uddeler legatet.

Fondens formål er efter stifterens ønske ”at uddele legater til støtte for videreuddannelse i udlandet af organister med præliminær orgelprøve” (nu KMOK).

Rejse- og uddannelseslegatet uddeles efter ansøgning og kan kun tildeles samme person én gang.

Ud over kravet til uddannelsesniveau er den eneste betingelse for at modtage legatet, at midlerne går til støtte for uddannelse i udlandet, og at kompetenceudviklingen skal falde inden for de mange arbejdsområder som organist.

Legatet uddeles årligt i et varierende antal legatportioner a minimum 25.000 kr.

Planlægning af projektet
Legatet kan tilfalde PO/KMOK-organister i alle aldre.

Husk at overveje, om dit menighedsråd eventuelt vil betale noget af opholdet. Og skal Kompetencefonden eller andre medspillere tænkes ind i projektet? Måske er det ikke alle organister, der har lyst til og mod på at opholde sig i udlandet i længere tid? Hvis det gælder dig, var det måske en ide at søge om en række kortere ophold med orgeltimer, korledelse eller andet.

Tænk over, hvad du har lyst til at uddanne dig med, og hvor du har lyst til at tage hen. Rejselegatet kan give en lejlighed til fordybelse, som kan være svær at finde i en travl hverdag. Der er ikke mange begrænsninger. Men du skal vide hvor og hos hvem – det er udgangspunktet.

Sådan ansøger du
Ansøgning sker via en online-ansøgningsformular, hvor du vedhæfter din motiverede ansøgning, dit budget og andre relevante dokumenter, f.eks. CV, dokument om lærervalg og evt. optagelse på en uddannelse mm.

Du kan også vælge at sende din ansøgning med posten til Organistforeningens adresser eller via mail til en særlig mailadresse til rejselegat@organist.org.

Efter vi har modtaget ansøgningerne, vil fondsbestyrelsen beslutte, hvilke kandidater som skal modtage legatet, som uddeles d. 8. april.

Når du skriver fondsansøgninger, er det vigtigt at have de relevante oplysninger med og at formulere dig kortfattet og præcist. Tænk over dine formuleringer, så du præsenterer dig selv bedst muligt. Du skal dog ikke imponere med dit sprog, men med dine ideer og din motivation.

Vi anbefaler, at din projektbeskrivelse ikke fylder mere end en side. Det er rigeligt til, at vi kan vurdere projektet. Du skal desuden medsende et budget for opholdet. Husk alt fra logi, kost og småfornødenheder og naturligvis også udgifter til undervisning.

I CV’et skal der være oplysninger om ansøgers baggrund, uddannelse og afsluttede kurser.

Hvem var stifteren?
Kirsten Skau Pedersen (1934-2016) var opvokset i Roskilde og arbejdede frem til sin pensionering som organist ved Jersie og Kr. Skensved Kirker på Midtsjælland.

Hun havde en uddannelse som musikleder fra konservatoriet bag sig og brugte en del af sit arbejdsliv på kor og orkesterledelse, blandt andet som leder af Roskilde Damekor, Slagelsekoret og Køge Orkesterklub.

Kirsten Skau Pedersen kom af en meget musikalsk familie, hvor moderen var klaver-, sang- og violinlærer, og hun var i hele sit liv en del af musikmiljøet i og omkring Roskilde. Hun efterlod sig ingen direkte arvinger.

ARTIKLER OM REJSELEGATET