Koncertpianist Julia Tabakova vil spille i forbindelse med et arrangement under Organistforeningens årsmøde, hvor tre andre PO/KMOK-organister den 1. juni modtager Kirsten Skau Pedersens Rejselegat

Nyt rejselegat for organister uddeles for første gang

8. april 2022

Marianne Joensen, Henrik Pind Hansen og Ruben Karschnick modtager Kirsten Skau Pedersens rejselegat for Organister, som i dag på stifterens fødselsdag den 8. april uddeles for første gang.

Tidligere organist Kirsten Skau Pedersen (1934-2016) fra Roskilde valgte i sit testamente at betænke organister med en organisteksamen fra en af landets tre kirkemusikskoler gennem stiftelse af en fond. Fondens formål er ”at uddele legater til støtte for videreuddannelse i udlandet af organister med præliminær orgelprøve” (nu KMOK).

Fredag den 8. april uddeles legatet for første gang. Det overrækkes i forbindelse med en fondskoncert den 1. juni i Viborg under Organistforeningens 50-års jubilæumsstævne.

Kirsten Skau Pedersen var organist ved Jersie og Kr. Skensved Kirker ved Solrød. Derudover var hun korleder for bl.a. Slagelsekoret og Roskilde Damekor – det nuværende DisQant. Hun boede i Roskilde indtil sin død og tog del i musiklivet omkring Domkirken.

Årets legatmodtagere
Marianne Joensen, organist ved Skævinge og Lille Lyngby Kirker i Nordsjælland, modtager 65.000 kr. til tre måneders studier i Rom. Her vil Marianne Joensen blandt andet tage timer hos Christian Alexandro Almada, som er organist ved Pauluskirken uden for murene, samt studere sang og italiensk.

Henrik Pind Hansen, organist ved Sct. Peders Kirke i Slagelse, skal blandt andet studere liturgisk orgelmusik hos orgelprofessor Hans Fagius i Lund. Forløbet strækker sig over 15 måneder, og Henrik modtager til dette formål 50.000 kr. fra fonden.

Ruben Karschnick, orgelstuderende ved Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg, modtager 65.000 kr. til seks måneders studier ved konservatoriet i Las Palmas på de Kanariske Øer, hvor han blandt andet skal studere hos orgelprofessor Volodymyr Kotenko og ph.d. i korledelse Nikoleta Popova.

Ved fondskoncerten den 1. juni på Golf Hotel Viborg spiller pianist Julia Tabakova, og legatmodtagerne vil få overrakt deres legat.

Fremover vil der årigt den 8. april blive uddelt nye portioner af rejse- og uddannelseslegatet, som uddeles efter ansøgning, og som kun kan tildeles samme person én gang.