Sangeren Ulla Munch mere 30 års erfaring som solist, operasanger, underviser, kammermusiker, freelance musiker, iværksætter, ensemblesanger og mentaltræner. Hun underviser på flere af efterårets kurser.

Sommerens og efterårets kurser for organister

14. maj 2024

Vi har opdateret kursuskalenderen, hvor vi har samlet de fleste af de mest relevante kurser for organister og kirkekorledere (kender du til noget, som burde være medtaget, hører vi gerne fra dig).

Organistforeningen står som medindbyder til en kursusdag, som stadig er langt nede på listen, da det først er fredag den 1. november. Her vil sanger og coach Ulla Munch (billedet) komme til Odense og undervise i at håndtere den stress, man kan opleve, når man skal præstere som musiker. Dette kursus blev udbudt første gang i foråret 2023 med god tilslutning. Tilmelding via Løgumkloster Kirkemusikskole.

Allerede dagen efter, den 2. november, er Ulla Munch i øvrigt i Aalborg til en workshop arrangeret af Vestervig Kirkemusikskole om, hvordan man holder stemmen smidig og stærk, og det samme emne bliver behandlet på Sjællands Kirkemusikskole tirsdag den 27. august.

En af nyhederne i den kommende kursussæson er, at Børnekorakademiets Børnekor Basis-uddannelse kommer til Nordjylland, nærmere bestemt Hjørring. Denne efteruddannelse løber over seks fredage i 2024-25 med opstart den 23. august, og underviserne er Anne Lise Quorning og Katrine Bach Skovmand. Førstnævnte underviser også den århusianske pendant, som begynder mandag den 18. september, og i København er det med Susanne Wendt og Anna Høegh-Andersen med start mandag den 2. september.

I Billund kan organister og andre kirkemusikere fra Haderslev og Ribe Stifter igen i år tage på Kirkemusikerfestival. Inspirationsdagen finder sted fredag den 6. september, hvor Mads Granum har en time med overskriften ”fællessang og orgelklang”, og hvor man blandt meget andet kan deltage i en voksenkorledelse-workshop med Bo Holten.

KORLIV frister med en kursusdag fredag den 30. august om Det medskabende kor, hvor Jim Daus præsenterer Vocal Painting-teknikken, og Lars Sardemann formidler sit improvisatoriske koncept med lydbilleder (gentages i Sorø fredag den 28. marts 2025). Og fredag den 13. september er der kursus i Mørkhøj Kirke, Søborg, om Kor med børn og voksne, hvor man kan finde ud af, hvordan Kirsten Juul Seidenfaden og Laila Høgild Nielsen ”folder deres magiske og legende korverden ud i øjenhøjde med de alleryngste sangere og deres voksne” (gentages i Kolding fredag den 2. maj 2025).

Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter holder onsdag den 18. september en kursusdag for præster, organister m.fl. i Vor Frue Kirke, Odense, om Praksiserfaringer med mennesker med demens, hvor sognepræst Lene Kjær Andersen, organist Birgitte Grinderslev Christensen og professor Dorthe Jørgensen medvirker.

Blandt kirkemusikskolernes tilbud er der lørdag den 26. oktober et Kursus i orgelpædagogik for organister, som allerede underviser eller gerne vil til at gøre det. Det er Vestervig Kirkemusikskole, der har inviteret Katrine Immerkjær Hjorth Kristiansen til Ansgarskirken i Aalborg.

For en bredere målgruppe tilbyder Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning en kursusdag i de enkelte stifter med overskriften Arbejdsmiljøundersøgelsen – hvad gør vi nu? Her bliver der arbejdet med centrale temaer fra undersøgelsen og konkrete tiltag til, hvordan man lokalt kan styrke arbejdsmiljøet. Dagen henvender sig både til ansatte og menighedsrådsmedlemmer og har status som suppleringsuddannelse, men man kan deltage, selvom man ikke har arbejdsmiljøuddannelsen, eller ikke er medlem af AMO. Læs mere om det her.

Ud over de organistkurser, som er med i kalenderen, har Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg et tilbud, som skal nævnes: individuel orgelundervisning ved Lars Rosenlund Nørremark (løbende tilmelding). Dette kan læse om her.

Få overblik over og links til sommerens og efterårets kurser for organister her