Medarbejdermøder og medarbejderrepræsentant2024-10-29T14:13:36+01:00

Medarbejdermøder og medarbejderrepræsentant

Ved overenskomstforhandlingerne i 2024 opnåedes enighed om en ny ordning for medarbejdermøder i folkekirken (side 15-22) , som træder i kraft d. 1. oktober 2024. Med ordningen ønsker parterne at understøtte de folkekirkelige arbejdspladser med rammerne til et konstruktivt, tillidsfuldt og dialogbaseret samarbejde. Et ikke uvæsentligt element i den nye ordning er, at parterne gensidigt informerer hinanden om forhold, der har betydning for arbejds-, personale og/eller samarbejdsforhold.

De centrale parter udgiver en vejledning herom slut 2024 eller start 2025. Det er forventningen, at denne vejledning kan bidrage til at udfolde de rammer, som følger af aftalen om medarbejdermøder i folkekirken.

Medarbejderrepræsentantens rolle og rettigheder

Kirkeministeriets vejledning fra 2021 om medarbejderrepræsentantens rolle og rettigheder uddyber blandet, at

  • ved møder om ansættelse af præst har medarbejderrepræsentanten ret til at sidde med ved bordet.
  • ved ansættelse af en kirkefunktionær eller andre sager om kirkefunktionærer skal medarbejderrepræsentanten have lejlighed til, inden vedkommende forlader mødet, at fremføre sine synspunkter og bidrage med oplysninger
  • medarbejderrepræsentanten har ret til at se alle skriftlige dokumenter, som har med lukkede møder at gøre, herunder alt skriftligt materiale, som ligger til grund for rådets beslutninger, samt selve beslutningsprotokollen
  • hvis medarbejderrepræsentanten erklæres personligt inhabil, fordi han/hun selv (eller hans/hendes nære familie) har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald, har han/hun dog ikke ret til at udtale sig eller at se baggrundsmateriale, men skal stadig have adgang til beslutningsprotokollen.

Læs vejledningen her

ARTIKLER OM MEDARBEJDERMØDER OG -REPRÆSENTANT

Go to Top