En del af indholdet i de gamle blade er naturligvis ikke længere aktuelt, men noget af det kan stadig være værd at hente inspiration fra, eksempelvis temaer om musikpædagogik, korliv og konflikthåndtering.

Bagkatalog af fagblade er en ressource

31. marts 2022

En række af de ældre årgange af Organistforeningens medlemsblad er nu igen gjort tilgængelig via hjemmesiden, efter de som følge af skiftet til en ny hjemmeside ikke har været at finde online det seneste års tid. Det drejer sig om de fem årgange fra 2011 til 2015, og som noget helt nyt kan de ældste af disse nu også læses i praktiske bladre-versioner.

Eftersom der dengang udkom et nummer af bladet i hver måned – fra 2014 dog ikke i august – drejer det sig om i alt 58 numre af fagbladet, som frem til og med 2014 hed PO-bladet.

Selvom indholdet naturligvis har nogle år på bagen, kan de stadig byde på inspiration til arbejdet som organist. Her på hjemmesiden finder man altid bladene under Foreningen > Fagblad > Læs bladet. Nedenfor følger nogle eksempler på, hvad man kan læse (OBS: i læseboksen skal klikkes på firkant-ikonet nederst til højre for at se bladet i fuldskærmvisning – eller man kan klikke på download-pilen øverst til venstre, hvis man foretrækker at hente udgivelsen som pdf):

Generelt kan bladets bagkatalog siges at udgøre en værdifuld ressource af viden om og holdninger til organisters ansættelsesforhold, arbejdsliv, uddannelsesmuligheder osv. Og her på hjemmesiden kan man med et klik på luppen øverst til højre nemt søge i tekstindholdet af hjemmeside såvel som fagblade fra 2011 og frem til den seneste udgivelse.