Katrine Kristiansens anbefalinger af materiale til orgelundervisning af børn og unge
1. november 2023
Katrine Immerkjær Kristiansen fra Orgelklubben fortæller her – som led i et oplæg om undervisning i orgelspil – om, hvilke materialer, hun i den sammenhæng vil anbefale. Det foregår i Hørning Sognegård den 12. september 2023, hvor hun også taler med organisterne om, hvordan man overordnet kan udvælge og tilrettelægge.
Af Filip Graugaard Esmarch
For det første er der Orgelklubbens egne udgivelser (udgivet på Forlaget Mixtur): Foruden Lærebog i Orgelpædagogik fra 2021 er det Orgelbogen fra 2015, hvortil Katrine Kristiansen har arrangeret stykker og brugsmusik for begyndere og let øvede i alle aldre. Og Pasta, piber og pedaler fra 2019 indeholder forskellige komponisters bud på orgelmusik i børnehøjde, hvor 22 ud af 40 stykker kan spilles af børnene og de unge selv. Desuden er der i Op, al den ting, som Gud har gjort (2022) ti enkle satser for orgel af Merete Kuhlmann. Og mere er på vej:
”Vi er i gang med at få lavet noget i samarbejde nordmanden Bjørn Vidar Ulvedalen, som gennem mange år har lavet materialer til børn og unge, der spiller orgel. Det samarbejde handler om at få skabt enkle orgeludsættelser af en række salmer fra Den Danske Salmebog, som skal gøres spilbare for børn,” afslører Katrine om den kommende børnekoralbog, som kan ventes udgivet i 2024.
I samarbejde med Marcussen & Søn har Orgelklubben også fået lavet et sæt med pedalforhøjere til fem tangenter (forhandles af noder.dk i lighed med alt det øvrige omtalte materiale).
”Nogle vil mene, at børnene kan få lov at spille med pedal, når de er høje nok til at nå dem. Og det er ikke fordi, jeg har en agenda om, at det skal ske tidligere, men med pedalforhøjerne har man i hvert fald muligheden,” fortæller Katrine.
GODT FRA UDLANDET
Af udenlandske nodeudgivelser til pædagogisk brug er ikke mindst bind 1, 2 og 3 af Bjørn Ulvedalens Preludium-serie (2009) ifølge Katrine Kristiansen meget anbefalelsesværdige, og det samme gælder hans Ung Orgelklang-hæfter (2015, alle udgivet på Cantando).
I Sverige står Anne-Lise Sjödin bag Orgelpuls-serien udgivet på Gehrmans Musikförlag fra 2009 til 2012. Disse hæfter er ifølge Katrine også gode, men meget af melodimaterialet bygger på folkemelodier og andet svensk, som danske børn nok sjældent vil kende. Desuden genudgav Wessmans Musikförlag i 2019 Mats Åbergs store Orgelskola (Verbum Förlag), som rummer rigtigt meget fint materiale, særligt til dem, der ikke er helt nybegyndere.
Noget af det nyeste på markedet kommer fra tysk-østrigske Ulrike Wegele, som har udarbejdet de tre bind af Orgelschule mit Hand und Fuß (Doblinger 2019-2021). Heri er der ganske meget musik, som allerede tidligere er udgivet, men i udgaven her er det ifølge Katrine i hvert fald letlæseligt.
På det engelsksprogede marked har Alfred Music udgivet Zuzuki-bøgerne, herunder også en omfattende orgelskole i en række bøger med cd’er, hvor der er lektioner efter Zuzuki-metoden. Herfra kan Katrine anbefale bind 1 og 2 (udgivet 2019).
Endelig fremhæver hun franskmanden Eric Lebrun, som har lavet et par mindre hæfter med sjove og børnevenlige orgelstykker: Contes de la rue Traversière og Dix morceaux sans pédalier pour les petits organistes, begge udgivet af Chanteloup i 2020.
STYR PÅ NODERNE
Typisk er undervisningsmaterialerne unægtelig temmelig dyre i anskaffelse. Katrine Kristiansen foreslår, at man i provstiet måske kan finde penge til indkøb af en fælles samling. Sagen er nemlig også den, at det progressive og ultimative materiale til undervisning af børn og unge på orgel ikke er udgivet. Derfor mener hun, at det giver bedst mening, at man som lærer plukker det bedste, man kan finde, og laver en mappe med kopier til eleverne.
”For eleven er der noget værdifuldt i at have en mappe med måske 30 stykker, som læreren forventer, at man kan nå at lære. Så har man ikke bare dem, man har spillet, men der er mulighed for eksempelvis i juleferien selv at gå videre med nye stykker, hvis man har lyst. Selv elskede jeg, da jeg som barn gik til orgel og havde bogen Spil bare løs, når jeg kunne komme tilbage til læreren og sige: ’Jeg har ikke bare øvet på de her to sange, jeg har faktisk øvet på de her seks sange’. Sådan nogle elever findes der også!” forklarer hun.
”Så måske kan læreren allerede ved begyndelsen af undervisningsåret have tænkt over de mål og delmål, der måtte være for den konkrete elev – måske endda også hvilke gudstjenester og små koncerter, han eller hun skal medvirke i – og så have håndplukket et materiale efter det.”
Ud over de nyere materialer findes der selvfølgelig en del ældre litteratur, som stadig holder vand:
”Finn Viderø lavede jo også en orgelskole. Og jeg tager i øvrigt hatten af for, at han i begyndelsen af 60’erne tænkte, at der skulle laves sådan én. Man kan kun glæde sig over, at nogen har turdet udgive et materiale, som man helt sikkert har fået på puklen for på det tidspunkt. Selv bruger jeg også stadig kopier med fine stykker fra Viderøs orgelskole.”
KAN DISNEY BRUGES?
Katrine spørger til organistdeltagernes erfaringer med materialer, og hvad der efter deres mening mangler der på markedet. Det kunne blandt andet være noget til elever på 11-12 år, som gerne vil spille noget musik, de kender og kan lide, siger en deltager.
”Ja, der er sket meget, siden vi startede Orgelklubben for 12 år siden, hvor der i højere grad var bestemte sange, som alle kendte og elskede: Puff og Sensommervise og så videre. Dem er der også ret mange, der kender i dag, men på grund af sådan noget som TikTok er smagen blevet meget individuel, hvilket kan stille større krav til os. Hvis der for eksempel er en elev, som er vild med K-pop, så må man jo tage stilling til, om man evner og har tid og lyst til at lave et arrangement af den bestemte sang, som eleven meget gerne vil spille. Og jeg har ikke rigtig svaret på, om det er en god ide at gå med på den, eller ikke,” erkender Katrine.
”Sådan noget som Disney-sange formår stadig at nå ud til ret mange, men det er bare ofte nogle ret svære melodier,” siger hun og tilføjer, at hun meget gerne giver bolden videre til andre organister, som måske også har en særlig interesse i at sidde og arrangere nogle af de sange, som er oppe i tiden.
En af deltagerne fortæller, at Disney-sange spillet på orgel har han svært ved at finde entusiasme for. Med kor kan han godt, men på orglet er det som om, noget kortslutter i hans hoved.
”Jamen, tak for at sige det højt! Sådan tror jeg, der er mange, der har det. Og hvis du skal være en troværdig lærer, så er det jo ikke det, du skal du jo ikke sidde dér og slå knuder på dig selv. Jeg tror, der er ekstremt vigtigt, at vi holder fast i, hvem vi er som lærere. Så man må finde et materiale, som både giver mening i situationen, og som man kan mærke er det rigtige for én at undervise efter,” svarer Katrine Kristiansen.
LÆS OGSÅ: Tips til at undervise børn og unge i orgelspil (fra Organist.org nr. 6, november 2023)