Katrine Immerkjær Kristiansen står fortsat i spidsen for Orgelklubben, som nu får en ny organisatorisk struktur.

Omstrukturering af Orgelklubben

6. maj 2021

Tilbage i 2012 tog organist Katrine Immerkjær Kristiansen initiativ til at starte Orgelklubben som et led in sin pædagogiske masteruddannelse på Syddansk Musikkonservatorium. Siden blev initiativet i samarbejde med Sjællands Kirkemusikskole videreudviklet som et projekt, der arbejder på at få flere børn og unge til at spille orgel, blandt andet gennem undervisning af organister i orgelpædagogik.

Orgelklubben har vist sig som et langtidsholdbart initiativ og er med støtte fra bland andet Frobenius-fonden vokset til et bredt spektrum af projekter, samarbejdspartnere, aktiviteter og ideer. Administrationen og organisationen flyttes derfor nu fra Sjællands Kirkemusikskole, og Orgelklubben gøres til en selvejende institution.

Der afholdes i den forbindelse afholdes et stiftende repræsentantskabsmøde i morgen, fredag den 7. maj. Her vil en række organisationer være repræsenteret, og fra Organistforeningens side indgår formand Ingrid Bartholin Gramstrup.

Ind til videre er der blandt andet planlagt udgivelse af en lærebog i orgelpædagogik, og der skal komponeres et jubilæumsværk til Orgelklubben. Desuden videreføres et samarbejde med FUK og Orkesterefterskolen omkring orgellinje for henholdsvis sommerskoledeltagere og efterskoleelever.

Læs mere om Orgelklubben på dens hjemmeside