55-årige Anders Gaden er ansat som rektor for Vestervig Kirkemusikskole, hvor han blandt andet vil sætte fokus på synlighed, samarbejde, kvalitet og kursusvirksomhed.

Anders Gaden er ny rektor i Vestervig

29. juni 2023

Opdateret 23.08.2023 efter offentliggørelse om, at Anders Gaden ikke ønsker at fortsætte i stillingen, se nederst

Fra 1. august er Anders Højgård Gaden (f. 1969) ny rektor på Vestervig Kirkemusikskole, efter at Tine Fenger Thomsen forlod posten sidste år. Han er som organist uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium i 1995 og har siden da været organist ved Helligåndskirken i Aarhus. Sideløbende har han blandt andet undervist på Vestervig Kirkemusikskole, og han er kasserer bestyrelsen for DOKS.

I en pressemeddelelse udtaler Anders Gaden, han ønsker at gøre skolen mere kendt.

”Der ligger bl.a. nogle muligheder i mere regional synlighed og mere samarbejde med lokale aktører, herunder de lokale musikskoler. Vi har jo et godt produkt, hvor vores kandidater faktisk har mulighed for at få skabt sig et fast arbejde og leve af at være musikere. Mange steder indtager kirken og dens musikere en særstilling som lokalsamfundets eneste musikaktører. Det mener jeg er enormt attraktivt, og det skal vi blive endnu bedre til at fortælle om,” udtaler Anders Gaden.

I et interview med Kirke.dk udtrykker han blandt andet også et ønske om at fokusere på ”kursusvirksomhed, både for tidligere elever fra kirkemusikskolerne og for DOKS-organister”. Desuden peger han på fællessangens folkelige opblomstring som et vigtigt område:

“Vi (…) skal være med til at udruste både organister og sangere til endnu bedre at tage del i dette. For det bliver nemlig en større og større del af deres arbejde,” siger den nye rektor til Kirke.dk.

Opdatering 23.08.2023: Aalborg Stift meddeler i en kort nyhed, at rektorstillingen igen skal slås op, da Anders Gaden har opsagt sin stilling og stopper som rektor efter kun en måned: Vestervig Kirkemusikskole skal have ny rektor (18.08.2023)