En fest for kirkemusikken
Nordisk Kirkemusiksymposium 2024 den 19.-22. september i København bød på masser af højdepunkter. Vi har samlet mange af dem i denne fotoreportage.
(OBS: ikke optimeret til mobil, men teksterne kan ses nederst ved at vende skærmen på tværs.)
- Nordisk Kirkemusiksymposium 2024 den 19.-22. september i København bød på masser af højdepunkter. Vi har samlet mange af dem i denne fotoreportage (dette foto: Anders Olesen, taget under den danske koncert i Marmorkirken).
- Onsdag aften kunne man blandt mange andre spændende koncertmuligheder tyvstarte sin NKS-oplevelse i Enghave Kirke på Vesterbro med Enghave Barok, som under ledelse af Christian Dehn Bang opførte tre af de festlige Bach-kantater (foto: Mads Djernes).
- Mange symposiedeltagere havde valgt sig ind på en af de seks torsdags-ekskursioner. Én af dem gik til slotskirker: først Frederiksborg, hvor det unikke Compenius-orgel fra 1610 tiltrak sig opmærksomhed, her demonstreret af slotsorganist Allan Rasmussen (foto: Anders Olesen).
- Også den anden slotsorganist, Ulla Handler, hjalp med demonstrationen af de tre Frederiksborg-orgler – og efterfølgende slottets klokkespil, hvis klokker er fra 1886, men spillebordet her er fra 2005 (foto: Michael Sølvsteen).
- Turen gik derefter til Fredensborg Slotskirke, hvor deltagerne kunne inspicere orglet, et Marcussen & Reuter fra 1846, som så blev demonstreret af organist Mie Korp Sloth (foto: Anders Olesen).
- To af de andre ekskursioner bød på domkirkebesøg, dels en tur til Helsingør med både domkirken og Kronborg og dels en tur til Roskilde Domkirke og her til Sorø Klosterkirke (foto: Dorthe Kodal).
- I Sorø Klosterkirke tog organist Merethe Lammert Køhl Hansen imod. Hun demonstrerede det det ganske særlige Marcussen-orgel fra 1942 (foto: Ellen Gravesen).
- Atter andre ekskursioner foregik til fods i København. Billedet er fra en rundtur til nogle af hovedstadens fine romantiske orgler, her i Jesuskirken i Valby, hvor organist Sven Verner Olsen præsenterede Cavaillé-Coll-orglet fra 1890 (foto: Henrik West).
- Cavaillé-Coll-orglets spillebord i Jesuskirken (foto: Kenn Therkelsen).
- De øvrige kirker på dén tur var at finde på Vesterbro: den katolske Jesus Hjerte Kirke, Mathæuskirken og her Mariakirken på Istedgade hvor organist Niels Andersson præsenterede det lidt undseelige men velklingende orgel bygget af I. Starup i 1909 (foto: Henrik West).
- Et knudepunkt for Nordisk Kirkemusiksymposium 2024 var Bethesda, Indre Missions missionshus på Israels Plads.
- Huset lagde lokaler til både en række seminarer og her den store salgsudstilling i festsalen ovenpå.
- I salgsudstillingen var der nodeforlag og -forhandlere fra fem lande inklusive Tyskland, men især fra Sverige, her Gehrmans Musikförlag.
- I løbet af eftermiddagen summede det mere og mere af liv i Bethesda, efterhånden som symposiedeltagerne ankom fra deres ekskursion (eller hjemmefra) og blev taget godt imod med goodiebags og deltagerskilte.
- Ved åbningskoncerten torsdag aften blev NKS ganske bogstaveligt åbnet med et brag i Konservatoriets Koncertsal, da Morten Ladehoff uropførte sin eksperimenterende komposition ”Wheels within wheels” sammen med slagtøjsspillere fra DKDM (foto: Per Rasmussen).
- Karin Schmidt Andersen: ”De kommende dage bliver en fest for kirkemusikken. Må NKS2024 styrke vores faglige fællesskab og det nordiske naboskab. Må NKS2024 bringe øjeblikke, der forandrer os, må der blive momenter, der rusker op i os, og må der blive skønhed, der bringer mod og giver håb for fremtiden" (foto: Per Rasmussen).
- Derefter spillede konservatoriets orgelprofessor Sven-Ingvart Mikkelsen og dets messingensemble spillede Hartmanns ”Festklänge”.
- Efter at Trinitatis Kantori havde opført Merete Kuhlmanns ”Te Deum”, fik det selskab af både børne- og ungdomskor, tenorsolist, trompetist og domorganist (Kristian Krogsøe) i uropførelsen af Matias Vestergårds kantate ”Lovsynger Herren” (foto: Per Rasmussen).
- Det var tenor Kristoffer Appel, der sang solopartiet i Matias Vestergårds festlige koralkantate i syv satser, som kompositoriske peger kraftigt tilbage til J.S. Bach´s kantater, men også fremad (foto: Per Rasmussen).
- Til sidste løftede taget sig næsten, da publikum fik lov at synge med, og mere end 700 sangere fandt sammen i Niels W. Gades Morgensang af Elverskud.
- De tre komponister bag den nye musik i den storslåede åbningskoncert var alle til stede og stillede op til et foto i forbindelse med den efterfølgende reception. Fra venstre: Matias Vestergård (f. 1989), Morten Ladehoff (f. 1978) og Merete Kuhlmann (f. 1962).
- Alle symposiets deltagere var inviteret til receptionen i foyerområdet ved Konservatoriets Koncertsal.
- Efter en reception spredtes folk til forskellige steder i byen. Man kunne dog også blive i koncertsalen og høre DKDM´s orgelstuderende – her spiller tre af dem Peter Møllers ”Krist stod op af døde” for tre organister: Mia Engsager, Frida Rolskov Pedersen og Kristine Ingemann Andersen (foto: Henrik West).
- Man kunne også gå til gospelgudstjeneste i Eliaskirken med det store Vesterbro Gospelkor under ledelse af Lars Bak – et bud på amerikansk gospel tilpasset det nordiske publikum.
- Fredag morgen blev det straks mere alvorligt. Her et seminar i Trinitatis Sognehus om psykisk arbejdsmiljø med leder af Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning Hans Hjerrild (tv), og arbejdslivsforsker Peter Hagedorn-Rasmussen.
- På et pædagogikseminar fremviste den norske organist og orgelpædagog Bjørn Vidar Ulvedalen (billedet) sine metoder, mens organist og assisterende professor ved Institut for Musik i Trondhjem David Scott Hamnes reflekterede over gudstjenesten som en læringsarena.
- Seminaret foregik hos Luthersk Mission i Nansensgade. Her havde Ulvedalen medbragt tre orgelspillende børn, som både ledsagede fællessang og spillede små stykker for tilhørerne (foto: Henrik West).
- I Bethesda var der et seminar om nyt korrepertoire til brug i gudstjenesten, hvor der var input fra både Danmark, Sverige, Finland og Island. Her indstuderer finske Reko Tammi en sats med deltagerne.
- Man kunne også gå til seminar om gospel i Eliaskirken, hvorfra to fra kirken medvirkede. Organist og korleder Lars Bak kom med sit bud på, hvad gospel kan, mens sognepræst Maria Fihl fortalte om gospelgudstjenesterne og den internationale menighed, som er opstået i relation til korarbejdet (foto: Rut Boyschau).
- Til et seminar i Reformert Kirke om nyt repertoire for det lille orgel havde Flemming Chr. Hansen (th) bl.a. medbragt sine Fadervormeditationer, og svenske Anders Börjesson (tv) medvirkede også. Nils-Gunnar Karlson og Teresemarie Lisiux var værter ved seminaret (foto: privat).
- I Enghave Kirke kunne man overvære den hollandske improvisationsmester Sietze de Vries holde masterclass med konservatoriestuderende (det sidste formiddagsseminar var i Christians Kirke om nye musikgenrer i en liturgisk sammenhæng) (foto: Hans Henrik Gramstrup Larsen).
- Under symposiets første nationale koncert fredag middag blev det helt magisk, da det unge finske kor Cantio Laudis i Trinitatis Kirke sang Sibelius sammen med +600 kirkemusikere. På programmet var også Brahms og nyere finsk kormusik.
- Derefter var det igen tid til seminarer. Organist Louise Boll underviste i Bethesda i sund spillestil og hvordan man med bestemte teknikker kan arbejde sig ud af sine belastningsskader.
- I nabolokalet var der seminar om fremtidens ungdomskor. Det handlede ikke mindst om et aktuelt projekt hos Sveriges Kyrkosångsförbund, hvilket Jonas Östlund (billedet) og Anna Kjellin fortalte om, mens Anne Lise Quorning fortalte om KORLIV og VILROK.
- Under overskriften ”morgendagens kirkemusiker” blev der i Trinitatis Sognehus talt om fødekæde og faglighed – fra venstre: Pia Bengts (F), Nils-Gunnar Karlson (S), Guðný Einarsdóttir (IS), David Scott Hamnes (N), Kristian Krogsøe (DK) og Martin Gade.
- Ved siden af – i selve kirken – var der seminar om firhændig orgelmusik ved organisterne Vibeke Astner og Anne Kirstine Mathiesen, som både spillede og fortalte om, hvordan de selv tilrettelægger allerede eksisterende musik for fire hænder og fødder på orgel (foto: Lotte Bille).
- I Reformert Kirke handlede det om moderne salmer, hvor oplægsholdere fra tre lande præsenterede salmer og kom med deres bud på særlige tendenser. Fra venstre: Robert Bennesh, Sverige, Sirkku Rintalmäki, Finland, og Mads Djernes, Danmark (foto: privat).
- På Det Kongelige Danske Musikkonservatorium præsenterede to nordmænd og en dansker deres bud på praksisorienteret kunstnerisk forskning. Fra venstre: Wilhelm Sollie om Arild Sandvold, Liv Kristin Holmberg om ”kunstliturgi” og Philip Schmidt-Madsen om Rued Langgaard. Anne Gry Haugland var moderator (foto: Hans Henrik Gramstrup Larsen).
- Endelig var der seminarer om salmesang med konfirmander ved Mette Gautier (billedet) og Christine Toft Kristensen – samt andre seminarer om hhv. dansemesse, salmer og musikalsk leg med førskolebørn og orgelpræsentation for børn.
- Undervejs i symposiet var der klokkekoncerter fra Helligåndskirken, hvor man nemt kunne smutte forbi på vej til næste programpunkt. Her er norske Vegar Sandholt i gang med Grieg, Laage, Langberg og Lindberg fredag eftermiddag (foto: Rut Boyschau).
- Det islandske Kór Langholtskirkju fra Reykjavík forlod Garnisonskirken syngende hele to gange i et meget smukt a cappella-program udelukkende med nyere musik af nulevende islandske komponister.
- Ved symposiets første orgelkoncert fredag aften begejstrede Irina Vavilova fra Finland og Guðný Einarsdóttir fra Island i Trinitatis Kirke. Sidstnævnte uropførte et kompositionen ”Flóra” i fire satser af Bára Grímsdóttir.
- Senere på aftenen tryllede den hollandske orgelmester i Garnisonskirken. Sietze de Vries improviserede blandt andet over ”Vor Gud, han er så fast en borg” og ”Tiden skrider, dagen rinder” (Laub) og lod på udvalgte punkter publikum stemme i med hele salmerne.
- En anden stor musikalsk oplevelse kunne man få sig i Vor Frue Kirke, hvor Københavns Drengekor under ledelse af Carsten Seyer-Hansen opførte Duruflés ”Requiem”. Det var et led i en flere dage lang fejring af korets 100 års-jubilæum (foto: Anders Olesen).
- Lørdag morgen var det tid til symposiets sidste blok af seminarer. Under overskriften ”gudstjenestens puls” var der I Bethesda fokus på organist/præst-samarbejdet og flow og nærvær i gudstjenesten, bl.a. med oplæg ved den norske teolog Merete Thomassen.
- Hos Luthersk Mission i Nansensgade var der seminar om ny kompositionsmusik i gudstjenesten, hvilket tre komponister og en præst holdt oplæg og debatterede om: Christian Præstholm (billedet), John Frandsen, svenske Maria Löfberg og Rasmus Nøjgaard.
- I det udvidede seminar ”Når drenge synger” var der også oplæg og paneldebat. Fra venstre er det Carsten Seyer-Hansen, Palle Knudsen, Christiane Gammeltoft-Hansen (moderator), Hans Henrik Knoop og Margareta Raab (foto: Gitte Støvring Preussler).
- Ét seminar, nemlig klokkespilsseminaret, foregik delvist via en videoforbindelse, hvor Per Rasmus Møller, som har skrevet en bog om emnet, fortalte om 400 års klokkespil. I Helligåndskirken var der også mulighed for nodeudveksling og en god klokkespilssnak (foto: Rut Boyschau).
- I Reformert Kirke forsøgte Mads Djernes at svare på, hvorfor der skrives så mange salmer, og hvilke traditioner de trækker på eller reagerer imod. Endelig var der seminarer om ”Global Songbook” samt et par masterclasses om hhv. undervisning af børn i improvisation (Sietze de Vries) og korledelse (Søren K. Hansen).
- Ved middagskoncerten i Garnisonskirken tryllebandt det professionelle Christiania Mannskor publikum, blandt andet med Kjell Mørk Karlsens ”The Way of the Cross”, som koret skulle have uropført ved det corona-ramte symposium i Helsingfors i 2021.
- Garnisonskirken gav mulighed for at nyde koncerten fra mange vinkler, mens Christiania Mannskor gav et overbevisende svar på, hvordan koret indfrier sit erklærede formål: at forny og revitalisere norsk mandskorsang (foto: Lærke Posselt).
- I det fantastiske sensommervejr fik mange symposiedeltagere oplevet hovedstaden fra sin mest imødekommende side, da de skulle fra Garnisonskirken til det næste højdepunkt, som foregik på Christianshavn.
- Den svensk-norske orgelkoncert fandt sted i Christians Kirke, hvor instrumentets muligheder virkelig blev demonstreret – først af Hanna Marie Carding, Norge (her bladvender) i et alsidigt program og derefter af svenske Anders Börjesson, primært med egne kompositioner.
- Herefter kunne man vælge mellem forskellige eftermiddagskoncerter. Mange tog til Trinitatis Kirke, hvor to kor fra Esbjerg optrådte i skøn forening under ledelse af Lone Gislinge og med Lasse Toft Eriksen ved orglet: Treenighedskirkens Drengekor og Konservatoriets Pigekor.
- En særlig anledning til denne koncert var, at Lasse Toft Eriksen, forlægger (med Forlaget Mixtur), komponist (orgel- og kormusik) og organist (ved Treenighedskirken i Esbjerg) skulle modtage Frobeniusfondens Store Pris. Derfor var der også taler ved blandt andre Ribe-biskop Elof Westergaard.
- En rørt Lasse Toft Eriksens takker for prisen. Det var hans store indsats for dansk kirkemusikliv, der blev fejret ved denne koncert. Til højre er det formand for Frobeniusfonden Henrik Paludan. Koncerten sluttede med prismodtagerens fejende flotte udsættelse af ”Blomstre som en rosengaard” for kor og orgel.
- Andre tog til Vor Frelsers Kirke, hvor Vor Frelsers Vokalensemble ledet af Peter Kastensson Navarro-Alonso sang værker af Niels la Cour i anledning af, af dennes 80 års-fødselsdag i år. Og komponisten (billedet) var selv til stede (foto: Hans Henrik Gramstrup Larsen).
- Noget af det, som ikke var på selve NKS-programmet, men som (i forlængelse af la Cour-koncerten) kunne nydes i regi af Nordisk Kirkemusikfestival i Vor Frelsers Kirke, var Lars Sømods koncert med J.S. Bachs "Dritter Teil der Klavierübung” (foto: Anders Olesen).
- Ved den svenske korkoncert i Garnisonskirken optrådte Petri Sångare fra Malmö, her sammen med cellisten Mattias Rodrick i en uropførelse af suiten ”Angels” af den svenske komponist Albert Schnelzer (foto: Örjan Sandberg/KMT).
- Der var en atmosfærisk stemning i Marmorkirken lørdag aften under den danske koncert med vokalensemblet ARS NOVA Copenhagen og organist Philip Schmidt-Madsen, hvor avanceret lysdesign skabt af Lars Egegaard Sørensen ledsagede musikken.
- Koret indledte med Pärt og Langaard, hvorefter Philip Schmidt-Madsen meget passende gjorde sin entre med Rued Langgaards ”Marmorkirkepræludium”. Senere i koncerten spillede han mere Langgaard, bl.a. den heftige ”Som lynet er Kristi genkomst” og en iørefaldende fortolkning af ”Øde gader”.
- Under ledelse af svenske Sofi Jeannin leverede ARS NOVA Copenhagen korsang fra allerøverste hylde. Foruden Pärt og Langgaard stod den på værker af Kari Bæk, Bent Sørensen, James MacMil-lan samt en fortryllende version af ”Miserere” af Allegri (1582-1652).
- Dagen sluttede med nachspiel i Nikolaj Kunsthal, hvor man på én gang kunne nyde et glas bobler, fordybe sig i moderne kunst og lytte til Tina Christiansen, som spillede nye orgelarrangementer af musik fra tv-serien ”Vilde vidunderlige Danmark” (2020).
- Søndag formiddag kunne man ved ankomst til Latinerkvarteret se, at noget festligt var i gærde (foto: Per Rasmussen)
- Der var lang kø til domkirken, som da også endte med at være helt fyldt, hvorefter festhøjmessen kunne gå i gang med lidt forsinkelse, da folk var kommet på plads (foto: Per Rasmussen).
- Gudstjenesten begyndte højtideligt med klangen af basuner, pauker og én trompet i en nyskrevet intrada og efterfølgende introitus med titlen ”Følg mig” komponeret af Peter Navarro-Alonso.
- Fra det øverste pulpitur blev den lavmælte introitus sunget overordentligt smukt af Københavns Drengekor under ledelse af Carsten Seyer-Hansen.
- Sjældent har en gudstjeneste vel været mere festlig end denne symposieafrunding, som var med salmer på fem sprog og bønner på seks (inklusiv færøsk).
- Ved orglet sad naturligvis domorganist Hanne Kuhlmann (foto: Per Rasmussen)
- Biskop Peter Skov Jakobsen prædikede og sluttede med en særlig tak til kirkemusikerne, ”uden hvem kirken ikke ville være halvdelen af, hvad den er”. Efterfølgende forenede de seks medvirkende kor sig i Niels W. Gades motet "Går det, Herre, som jeg vil".
- Under nadveruddelingen var der genhør med fem symposiekor, som sang fra hver sin placering på kirkens balkoner. Her er det finske Cantio Laudis under ledelse af under ledelse af Olli Heikkilä i en sats af Lauri Nurkkala (foto: Per Rasmussen).
- Og her er det svenske Petri Sångare, som synger Sven-David Sandströms "Möt dem med ömhed". Koret ledes af Karin Oldgren.
- Afslutningsmusikken var lagt I hænderne på den norske delegation som en markering af, at NKS om fire år foregår i Norge. Christiania Mannskor sang Egil Hovlands “Jubilate”, og Hannah Marie Carding spillede Hovlands “Toccata over Kjærlighet er lysets kilde”.
- Symposiet sluttede med, at den afgående præsident for Nordisk Kirkemusikråd Karin Schmidt Andersen gav stafetten videre til forbundssekretær i Creo Thor Henning Isachsen, som lovede at afholde et kirkemusiksymposium i Bergen i 2028 (foto: Per Rasmussen)
Fotoreportage af Filip Graugaard Esmarch (tekst, billedredigering og – hvor intet andet er oplyst – foto)
Tak til følgende for billeder:
Per Rasmussen, Henrik West, Anders Olesen, Hans Henrik Gramstrup Larsen, Örjan Sandberg/KMT, Lærke Posselt, Gitte Støvring Preussler, Rut Boyschau, Lotte Bille, Kenn Therkelsen, Mads Djernes, Dorthe Kodal, Michael Sølvsteen, Ellen Gravesen.
Mere om NKS 2024
- Kirkemusikken i Norden blev fejret (23.09.2024)
- Deltagerberetninger fra seminarer bragt i Organist.org, november 2024
- Se, hvad DOKS skriver: Organistbladet nr. 3, s. 3-15
- Se programmet på NKS2024.dk