Københavns Domkirke var fyldt ved den afsluttende festhøjmesse søndag den 22. september 2024

Kirkemusikken i Norden blev fejret

23. september 2024

Formandskabet for Nordisk Kirkemusikråd blev ved en festhøjmesse i Københavns Domkirke søndag givet videre til Norge, som vil invitere til det næste Nordisk Kirkemusiksymposium i 2028. Det netop overståede symposium blev en stor succes med lige omkring 650 deltagere, hvoraf langt de fleste var kirkemusikere og kirkemusikstuderende.

Med deltagere fra Sverige, Norge, Finland, Island, Danmark og enkelte fra Færøerne og Tyskland fandt et meget solbeskinnet Nordisk Kirkemusiksymposium sted den 19.-22. september 2024 fordelt på mange lokaliteter i det indre København. I sin velkomst i Konservatoriets Koncertsal torsdag aften satte styregruppens formand, Karin Schmidt Andersen, ord på baggrund og ønsker:

”Siden 1933 er Nordens kirkemusikere jævnligt mødtes i erkendelsen af, at vi på samme tid har meget til fælles og er tilpas forskellige til, at vi inspireres og lærer af hinanden. De kommende dage bliver en fest for kirkemusikken. Må NKS 2024 styrke vores faglige fællesskab og det nordiske naboskab. Må det bringe øjeblikke, der forandrer os, må der blive momenter, der rusker op i os, og må der blive skønhed, der bringer mod og giver håb for fremtiden,” lød det.

Her i forlængelse af symposiet synes de store forhåbninger at være indfriet. Der blev lagt stærkt ud ved åbningskoncerten, der var lagt an som en nyskabende hyldest til den kirkemusikalske tradition: Et eksperimenterende værk af Morten Ladehoff for slagtøj og orgel åbnede bogstavelig talt symposiet med et brag, og desuden opførtes Merete Kuhlmanns Te deum for kor, trompet og orgel samt Matias Vestergårds kantate Lovsynger Herren for soli, kor, ensemble og orgel. Til sidst løftede taget sig næsten, da publikum fik lov at være med, og mere end 700 sangere fandt sammen i Niels W. Gades Morgensang af Elverskud.

Overvældende interesse
Det er otte år siden, der sidst har været afholdt et fuldbyrdet Nordisk Kirkemusiksymposium, eftersom det seneste, der skulle have været holdt i Helsingfors i 2020, måtte gennemføres som en stærkt beskåret online-begivenhed med et års forsinkelse i 2021. Og savnet har kunnet mærkes.

”Vi oplevede både før og under symposiet, at der har været en stor længsel blandt kirkemusikerne i hele Norden efter at samles igen. En kedelig konsekvens af den store interesse har været, at vi har måttet skuffe mange, som også gerne ville have tilmeld sig, efter at der blev udsolgt allerede maj,” fortæller Karin Schmidt Andersen.

Efter en kæmpeindsats som tovholder for forberedelse og gennemførelse af nogle meget indholdsmættede dage står hun tilbage med overvældelse:

”Så uendeligt mange mennesker har ydet med begejstring, hjælpsomhed og kompetencer. Vi var sammen om noget, vi brænder og lever for. At have været med i hele processen omkring NKS2024 har derfor været en langt større gave end opgave. Det er min klare fornemmelse, at rigtig mange kirkemusikere har fået fornyet energi med hjem til deres eget kirkemusikervirke,” siger hun.

Et overflødighedshorn af inspiration
I løbet af symposiets tre første dage kunne deltagerne da også vælge mellem hele 27 seminarer, 16 koncerter og 6 ekskursioner. Og som et supplement – med offentlig adgang for alle – blev der hele ugen igennem afholdt mere end 50 koncerter over hele Danmark under betegnelsen Nordisk Kirkemusikfestival – en festuge for kirkemusikken!

Seminarerne under symposiet handlede om både orgelspil, korledelse, klokkespil, salmer, pædagogik, rekruttering, arbejdsmiljø, gudstjeneste/liturgi og kirkemusikalsk forskning. Der blev blandt meget andet talt om gudstjenestens puls, nye musikgenrer, fremtidens ungdomskor, ergonomisk spilleteknik og gudstjeneste med demensramte mennesker.

Symposiets hovedkoncerter bød på nogle af Nordens fineste kor og organister: Cantio Laudis fra Finland, Kór Langholtskirkju fra Island, Christiania Mannskor fra Norge, Petri Sångare fra Sverige og ARS NOVA Copenhagen fra Danmark – samt organisterne Irina Vavilova fra Finland, Guðný Einarsdóttir fra Island, Hanna Marie Carding fra Norge, Anders Börjesson fra Sverige og Philip Schmidt-Madsen fra Danmark. Desuden var der internationalt stjernedrys i form af den hollandske orgelmester Sietze de Vries, som gav en improvisationskoncert og stod for en masterclass.

Formandskabet overtaget af Norge
Med taknemmelighed, pauker og basuner kunne Nordisk Kirkemusiksymposium 2024 søndag rundes af med en festhøjmesse i Københavns Domkirke. Her medvirkede det 100-årige Københavns Drengekor, domorganist Hanne Kuhlmann spillede, og biskop Peter Skov-Jakobsen prædikede. Der var salmer på fem sprog, bønner på seks sprog (inklusiv færøsk) og endda genhør med fem symposiekor, som sang fra hver sin placering i kirken.

Musikken ved gudstjenestens afslutning blev symbolsk overtaget af kor og organist fra det kommende værtsland, Norge (Christiania Mannskor og Hanna Marie Carding), og endelig kunne Karin Schmidt Andersen sige tak for denne gang og give stafetten videre til Creo-forbundssekretær Thor Henning Isachsen, som på Norges vegne lovede at afholde et kirkemusiksymposium i 2028.

Se Organistforeningens fotoreportage fra NKS 2024

Københavns Domkirke var fyldt ved den afsluttende festhøjmesse søndag den 22. september 2024

Del: