Korsalmer for reduceret besætning og orgel

3. juli 2022

Af Rikke Juul Morild

Merete Kuhlmann
Korbog 3
Forlaget Mixtur 2022
78 sider
249 kr. på noder.dk

Merete Kuhlmann, som fra juni 2022 er organist ved Sct. Mortens Kirke i Næstved, er samtidig aktuel med sin Korbog 3. Opfølgeren til de to SATB-samlinger fra 2011 byder på satser for færre stemmer suppleret af skøn orgelledsagelse.

Vi kordirigenter kan aldrig få nok af inspirerende nodemateriale til vores kor. Med Korbog 3 præsenterer Merete Kuhlmann igen 30 fantastiske, sangbare korsatser over nogle af de mest velkendte salmer fra Salmebogen og Højskolesangbogen, og som bonus får vi også et par af Merete Kuhlmanns egne kompositioner. Korbog 3 indeholder 30 korsatser for 1-3 stemmer med orgel, og der er satser til hele kirkeåret – satser, som kan synges af et stort kor/i de store kirker, men også af enkelte sangere/i landsbykirken.

Merete Kuhlmann formår som altid at skrive korsatser i et velklingende tonesprog, de er meget sangbare, så alle korsangere kan være med. Som organist er jeg utrolig glad for at spille de dejlige orgelarrangementer, de understreger melodien/korstemmerne så fint og giver os organister en positiv udfordring ved tangenterne.

Korbog 3 indeholder som sagt 30 satser for 1-3 stemmer, enkelte af dem er gode gamle kendinge, for eksempel Kimer, I klokker, Maria gennem torne går og Nu kom der bud, som jeg i mange år har sunget med mine børne- og pigekor til store glæde for alle. Men bogen indeholder også 27 øvrige satser, som jeg glæder mig meget til at præsentere for mit pigekor i Lindeskovkirken.

Korbog 3 giver os mange dejlige og spændende nye satser til jul, påske, pinse og tiden ind imellem. Hvor er det godt med et hæfte, hvor der er satser, som er overskuelige at lære, og som samtidige giver korsangerne et løft med de fine og velklingende orgelarrangementer. En ekstra bonus er, at nogle af satserne er for solostemme og soloinstrument, så musikken om søndagen kan blive ekstra festlig.

Der skal lyde en meget stor TAK til Merete Kuhlmann for hendes store arbejde og det fine resultat med Korbog 3. Og kære kollegaer, den er simpelthen et must for ethvert kor at eje. God arbejdslyst og dejlige kortimer til jer og jeres kor.

Merete Kuhlmann
Korbog 3