FUV præsenterer dit sogn i tal

16. maj 2024

Statistikdelen på Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenters hjemmeside har fået et nyt punkt: ”Sognerapporter”. Her kan man følge befolkningsudviklingen, hvilket kan være et redskab til udvikling af folkekirken i sognet.

I de enkelte sognerapporter får man et bredt indblik i sognets befolkning med tal for følgende:

• medlemstal, også fordelt på aldersgrupper
  • medlemsprocent, også fordelt på aldersgrupper
  • befolkningsudvikling med angivelse af tilflytning, indvandring og fødselsoverskud (antal levendefødte minus antal døde)
  • befolkningsudvikling efter herkomst (ikke-vestlig, vestlig, dansk)
  • dåbshandlinger (ikke nødvendigvis bosat i sognet)
  • barnedåbstendens/dåbsprocent
  • konfirmationer (ikke nødvendigvis bosat i sognet)
  • vielser og velsignelser (ikke nødvendigvis bosat i sognet)
  • bisatte og begravede.

Når det gælder medlemsprocent og dåbstendens/dåbsprocent, kan man sammenligne sognets tal med tallene på stifts- og landsplan.

Med den nye service kan man søge på sognets navn og klikke på ”link” ud for det korrekte resultat, hvorefter en pdf med 11 siders tekst, tal og grafik downloades. Den kan også hentes via sogn.dk under ”Fakta om sognet”. Dokumenterne vil blive opdateret årligt.

”Vi er glade for, at vi nu kan offentliggøre sognerapporter til alle landets sogne. Det har været et intenst udviklingsarbejde for at nå hertil, og vi håber, at sognerapporterne bliver en hjælp til arbejdet lokalt i folkekirken,” udtaler rektor i Birgitte Stoklund Larsen i en nyhed fra FUV.

I overskriften skriver FUV, at sognerapporterne giver ny viden om sognene. Der er dog grundlæggende tale om data, som i forvejen har kunnet hentes af en enhver med en internetforbindelse. Men nu er disse data gjort langt mere tilgængelige og overskuelige, og i nogle tilfælde er der udført beregninger, som ikke direkte fremgår af Statistikbanken.dk (under ”Borgere” > ”Folkekirken”).

Sognerapporterne kan blandt andet være til hjælp for menighedsrådene i forhold til målretning af kirkelige tilbud og udviklingsmuligheder. Og for organistens vedkommende kan man eksempelvis forestille sig, at man med en statistik, som over en årrække dokumenterer en positiv udvikling i sognets fødselsoverskud, kan argumentere for en større indsats på børneområdet, eksempelvis med børnekor.

På FUV’s portal Folkekirken i tal er der blandt andet også en indgang kaldet Sognestatistikker i kort, hvor man via et interaktivt sognekort kan se de aktuelle tal for de enkelte sogne.

Gå til portalen Folkekirken i tal

Læs også: Sognerapporter giver menighedsråd ny viden om eget sogn (FUV 08.05.2024)