Syng og fortæl

2.155 gram, hardback
(sidetal ikke oplyst)
299 kr. på webshop.hojskolerne.dk

Den nye højskolesangbog ledsages af en håndbog, som giver masser at nyttig baggrundsviden for sangformidlere.

En god historie kan hjælpe en sang på vej, som alle formidlere af fællessang ved. Sanghåndbogen til 19. udgave af Højskolesangbogen er nu udkommet.

Denne udgave er i forhold til den forrige større og indeholder flere informationer. Efter redaktørens og sangbogsudvalgets forord følger en artikel om fællessangens historie og en liste over de flere end hundrede personer med kendskab til højskolesangene, som har bidraget til bogen. Artiklerne om sangene er opstillet efter nummer i Højskolesangbogen, og de består af leksikale oplysninger, beskrivelse af tekst og melodi samt forfatternes selvvalgte perspektiver.

Sidst en udførlig artikel om Højskolesangbogens melodier, en artikel om de anvendte musikudtryk og deres betydning, en liste over Højskolesangbogens udgaver, forfatterregister, komponistregister og alfabetisk register over højskolesangene.

BÅDE LET OG TUNG
Sproget, typografien og hele opsætningen er vellykket, og bogens omfang taget i betragtning fremstår den let at gå til. Indbindingen er solid i den velkendte blå farve med guldskrift. Bogens vægt og størrelse gør den dog bedre egnet til at have liggende som opslagsværk end til at have med på spillejobs. Artiklerne om sangene findes i øvrigt også online på www.hojskolesangbogen.dk under ”Om sangbogen” > ”Sanghåndbogen online”.

Også værd at bemærke er fire punkter i sangbogsudvalgets forord:
• Et ønske om balance mellem tradition og fornyelse
• Nye melodier for at revitalisere eksisterende sange
• En forøgelse af kvindelig repræsentation blandt forfattere og komponister
• Opmærksomhed over for globaliseringen samt andre kulturer, der er kommet til Danmark.

Man opfordres hermed til selv at se efter om det er lykkedes.

TIL ALLE SANGGLADE
Da Højskolesangbogen ofte giver anledning til at fortælle personlige historier, om oplevelser med sang eller begivenheder, hvor en særlig sang er blevet sunget, er Sanghåndbogens baggrundsviden nyttig for formidleren. Hvem kender ikke frit-valg-fra-Højskolesangbogen, hvor der til en bestemt sang knytter sig en oplevelse for den, der ønsker den, og hvor man som pianist kan supplere med ordforklaringer og andet godt fra Sanghåndbogen. Baggrundsviden bliver der brug for, når de 151 nye sange skal synges for første gang, og meningerne vil være delte.

Højskolesange benyttes af og til på lige fod med salmer fra Den Danske Salmebog. For eksempel kan Lyse nætter (Nu kommer fuglene igen) af Alberte Winding og Aske Bentzon, en nytilkommen sang, komme på repertoiret for organister, under specielle ønsker. Præludier over Lyse nætter vil derfor være en velkommen nyhed på nodehylden.

Sanghåndbogen
 anbefales alle professionelle formidlere og sangglade mennesker.

Jens Morsing er organist ved Rud og Voldum Kirker i Favrskov Provsti

Jesper Moesbøl, red.